A Smart miatt veszteséges a Mercedes

2005.04.29. 12:22

A Chrysler és a teherautó-üzletág mentette meg a cégcsoportot a teljes veszteségesség rémétől. Az első negyedév számai megdöbbentőek. Az üzemi nyereség összességében 59%-kal csökkent 2004 első negyedévéhez képest: a cégcsoport 628 millió euróval zárta az év első három hónapját.

Az igazán sokkoló azonban az a tény, hogy a Mercedes 954 millió euró veszteséget termelt, szemben a tavalyi 639 milliós nyereséggel. Ilyesmi - azaz hogy a Mercedes veszteséget termeljen - 1993 óta nem fordult elő, a negatív eredmény csaknem milliárdos nagyságrendje pedig még ennél is ijesztőbben hat. A jelenség hátterében több nagy, egyszeri kiadás húzódik meg: a Mercedes mintegy 800 millió eurót volt kénytelen elkölteni a Smart márka átszervezésére és megújítására , ami viszont a legoptimistább becslések szerint sem térülhet meg 2008 előtt. A lépés persze érthető, hiszen a Smart tavaly átlagosan mintegy 4000 eurót vesztett minden egyes eladott autón. Emellett nemrég jelentették be a Mercedes történetének legnagyobb visszahívását is, ami újabb 500 millióba került a cégnek.

A Chrysler eközben a sikeres 300C szériának és az Amerikában különösen jól szereplő egyterűinek köszönhetően mintegy 252 millió eurós üzemi nyereséget könyvelhetett el. A mentőövet a haszonjármű-részleg dobta a DaimlerChryslernek: a cég 714 millió euró üzemi nyereséggel zárta a negyedévet, és további 276 milliót gyűjtött be a Mitsubishi teherautó-részlegétől azokért a károkért cserébe, amelyeket a japán gyártó körül kavargó botrányok okoztak a DC-nek.

A Mercedesnél egyelőre optimistán szemlélik a jövőt: úgy vélik, a személyautós részleg már a következő negyedévben újra nyereséges lehet, így az év végére elvonulhatnak a felhők a DaimlerChrysler fölül.