A GM önálló típusokhoz segítené kínai partnerét

2005.05.18. 13:39

Rick Wagoner segítséget ajánlott a Shanghai Automotive-nak saját típusai kifejlesztésében. A General Motors vezérigazgatójának öngólgyanús kijelentése igencsak meglepő, de több magyarázata is létezik. Wagoner szerint a GM azzal, hogy segítséget nyújt a kínaiaknak, csökkentheti saját költségeit is. Ebben van valami, bár közös alkatrészeket csak hasonló kategóriájú, azaz egymásnak konkurenciát jelentő modellekben tudnának használni, így a GM hosszabb távon a saját sírját ásná a kínai autópiacon.

Egy másik - természetesen nem hivatalos - verzió szerint Wagoner taktikázik: azért segítene a SAIC fejlesztéseiben, hogy jobb pozícióba kerüljön egy másik kínai autógyártóval, a Cheryvel szemben. A SAIC és a Chery tulajdonosa ugyanis egyformán a kínai állam. A GM eddig semmire sem jutott abban a jogvitában, amely a Chery egyik modellje, a QQ miatt alakult ki: ez az autó ugyanis az egykori Daewoo Matiz másolata, amelynek egy újabb változatát a GM is forgalmazza, persze jóval drágábban. Feltételezések szerint Wagoner és csapata arra számít, hogy ha segítenek a SAIC-nak, azzal megnyerhetik a kínai vezetés jóindulatát és felgyorsíthatják a Chery-ügyet. Persze kétséges, hogy egy ilyen taktika, ahol a központilag támogatott kínai autóipar huszonnégy fejű sárkányának két fejét próbálják meg egymás ellen kijátszani, eredményes lehet-e.

A Shanghai Automotive-val szövetséget kötni persze más szempontból is előnyös lehet. A SAIC a VW és a GM partnereként jelenleg Kína legnagyobb autógyártója, és a dél-koreai Ssangyong többségi tulajdonosa, így - bár mind a mai napig nincsenek saját típusai - bőséges források felett rendelkezik. A GM-nek hosszabb távon tehát jobban megérheti szorosan maga mellett tudni egy ilyen félelmetes ipari óriást, mint később ellenfélként szembe nézni vele.

A SAIC az utóbbi hetekben elsősorban az MG-Rover kapcsán került szóba: a cég épp saját palettájának kialakítása érdekében próbált meg szövetségre lépni a néhai brit gyártóval. Meg is vásárolta a Rover 25-ös és a Rover 75-ös gyártási jogait, most pedig ugyanezen típusok gyártósorait próbálja megszerezni, hogy minél hamarabb elkezdhesse Kínában a termelést. Emellett a SAIC a napokban a Ricardo nevű brit autóipari kutató céggel is szerződést kötött, és ha a GM segítsége sem bizonyul puszta ígéretnek, akkor igen valószínű, hogy a terv, amelyben a 2007-es évszám mellett 50 ezer saját autó gyártása szerepel, valósággá válik.