Kondenzátoros hibrid hajtáson dolgozik a BMW

2005.05.25. 12:51

A jelenleg használt akkumulátoros megoldást pazarlásnak tartják a német gyártó szakemberei. A BMW kutatási részlegét vezető Raymond Freymann szerint a manapság használt hibrid hajtású autók az esetek többségében holtsúlyként cipelik a nagy teljesítményű villanymotort és a nehéz akkumulátorcsomagot. "Ez egész egyszerűen energiapazarlás. A manapság használt hibrid hajtásoknak csak városi forgalomban van értelme. Ráadásul az akkumulátorok nem elég hatékonyak: csupán a bennük tárolt energia mintegy 5%-át tudjuk hasznosítani" - mondja Freymann.

A BMW épp ezért egy új hibrid megoldás fejlesztésébe fogott. Az akkumulátorok helyett nagy kapacitású kondenzátorokat használnak. Ezek ugyan jóval kevesebb energiát tárolhatnak, de jóval könnyebbek és kevesebb helyet foglalnak, a bennük tárolt energia teljes egészében felhasználható, és az újratöltésük pusztán visszatáplálásos fékezéssel megoldható. A rendszerhez egy viszonylag könnyű, kis teljesítményű villanymotor tartozik, amely csak elindulásnál kapcsolódik be a hajtásba. Ilyenkor használható ki a villanymotor legnagyobb előnye, az alacsony fordulatszámon jelentkező nagy forgatónyomaték. "Magasabb fordulatszámon, ha a gyorsulás már megkezdődött, a belsőégésű motor egyszerűen verhetetlen. Az új rendszerrel képesek leszünk mindkét motor előnyeit maximálisan kihasználni" - összegezte Freymann a kondenzátoros hibrid hajtás előnyös tulajdonságait.

Jelenleg a Toyota, a Honda és a Ford készít hibrid hajtású modelleket, de a következő néhány év során több másik nagy cég, így a GM, a Volkswagen, a DaimlerChrysler és a Nissan is piacra dobja saját benzin-elektromos hajtásláncú modelljeit. A hibrid hajtású autók elsősorban Észak-Amerikában és Japánban népszerűek, ahol elsősorban alacsony fogyasztásuk miatt váltak közkedveltté, Európában azonban a jóval olcsóbban előállítható és nagyobb teljesítményű, de hasonlóan takarékos és a részecskeszűrős tiszta dízelmotorok terjedtek el, gyakorlatilag lehetetlenné téve a hibrid modellek térhódítását. A BMW megoldása változtathat ezen, hiszen jóval kevesebbe kerül, mint egy hagyományos hibrid hajtáslánc, de elvileg rendelkezik annak legtöbb előnyével.