Vége az óriás-terepjárók korának Amerikában?

2005.06.01. 12:50

Az autóipar dinoszauruszait a kihalás réme fenyegeti: az 1990-es évek közepe óta nem fogyott ilyen kevés alvázas terepjáró az Egyesült Államokban. A kisteherautó alapú modellek, amilyen a Ford Expedition, a Chevrolet Suburban vagy éppen a Dodge Durango, néhány éve még vezették a népszerűségi listát, ám az egyre magasabb benzinárak miatt ezek az óriási, nagyrészt több száz lóerős V6-os vagy V8-as motorokkal felszerelt járművek egyre nehezebben találnak gazdára. Az áprilisi adatok szerint már csak az eladások 12%-át teszik ki ezek a típusok, ami 9 éve nem fordult elő, és a csökkenés egyelőre folyamatosnak látszik.

Bár mára a japán márkák többsége is kínál ilyen monstrumokat, mégis az amerikai autógyártók, köztük is elsősorban a Ford és a GM vezetik az alvázas terepjárók piacát, így ezeket a cégeket érinti a legérzékenyebben az eladások visszaesése. Az új divat a személyautó-szerű, önhordó karosszériás szabadidő-autó, amely könnyebb, kisebb motorral is hasonló menetteljesítményekre képes, jobb úttartású, olcsóbb, és persze jóval takarékosabb mint a nagy SUV-ok. Ebben a kategóriában azonban nagyon markáns a távol-keleti gyártók jelenléte, így az amerikai cégek nemigen remélhetik, hogy ezen a területen visszanyerik azt, amit az óriás-terepjárók révén elveszítenek.

Amikor a legendás amerikai országúti cirkálók iránt lecsökkent a kereslet az 1990-es évek első felében, a kategória csaknem teljesen kihalt: az amerikai utcaképet korábban uraló nagykocsik helyét az alvázas terepjárók vették át. Most azonban úgy tűnik, ezekre is ugyanaz a sors vár mint az egykori cirkálókra: újabb tíz év, és talán ilyen modellt is hiába keresünk majd az autógyártók kínálatában.