Proton Savvy: kisautó Lotus-módra

2005.06.09. 10:56

A legnagyobb maláj autógyártó a Gen2 után már második önálló típusát mutatja be. A Savvy nevű csöppség annak ellenére, hogy az autós világ peremén született, formai szempontból igazán egyéni darab: az amúgy gömbölyded autón körben végigfutó éles peremű övvonal eleve jellegzetessé teszi, és a tervezők még el is játszottak ezzel a stíluselemmel: elöl a fényszórók ebben a sávban változnak indexlámpákká, hátul pedig egy kis V-alakú toldat nő ki a csíkból, amelyen a Proton jelvényét helyezték el. Az egyetlen balfogásnak tűnő részlet az oldalablakok lépcsős kialakítása, amely megtöri a forma egységét, de hasonlóan fura megoldással már a Citroën C2-esen is találkoztunk, és ott hamar megszoktuk a látványt - talán a Savvyval is így járunk idővel.

A Savvy - ahogy a korábbi Gen2 is - műszaki értelemben teljesen önálló konstrukció, nyoma sincs a korábban alkalmazott Mitsubishi alkatrészeknek, viszont az önállóság ára az egyhangúság. Az autót egyelőre kizárólag a Lotus mérnökei által tervezett 1,2 literes 74 lóerős négyhengeressel és a hozzá illeszkedő ötsebességes váltóval készítik. Az optimista sajtóközlemény szerint ez a motor kategóriája legfürgébb autói közé emeli a Savvyt, amely akár 170 km/h-val is képes haladni. A futómű szintén a Lotus munkája, a hangolása állítólag kiválóan sikerült, egyszerre sportos, stabil és kényelmes, bár az ilyesmi nehezen igazolható gyakorlati tapasztalatok nélkül.

A Proton közleménye szerint a Savvy minőség tekintetében is felülmúlja a korábbi modelleket. Ennek igazolására a német TÜV Rheinland csoportot kérték fel, amely adott is valamiféle igazolást az általános minőséggel kapcsolatosan. A cég szóvivője szerint erre azért volt szükség, mert a vásárlókban még számos előítélet él a Proton márkájú autók minőségével kapcsolatban, pedig a cég ebből a szempontból nagyot lépett előre az elmúlt évek során.

A Savvyt Malajziában júliustól lehet kapni, és hamarosan több más ázsiai országban is elkezdik a forgalmazást. Hozzánk legközelebb Angliában várható a kisautó felbukkanása, ahol Malajziájhoz hasonlóan az út bal oldalán közlekednek az autók, viszont arról egyelőre mélyen hallgat a Proton, hogy lesz-e valamelyik típusuknak balkormányos változata. A maláj autógyártó még a Mitsubishi-utánzó korszakban készített jobboldali közlekedésre alkalmas autókat, és ezeket többek közt Magyarországon is forgalmazták, de 2000 után az alacsony kereslet miatt a gyártást beszüntették. Most, hogy egyre több önálló típussal rendelkeznek, talán érdemes volna újra elővenni az európai forgalmazás ötletét - mi legalábbis nagyon kíváncsiak lennénk arra, hogy igazából milyenek a Lotus tervezte új Protonok.