Megjött az új Mercedes S-osztály

2005.06.20. 13:12

A képre kattintva megtekintheti képgalériánkat

Nagyobb, kényelmesebb és erősebb lett a bálna-Merci, és még több benne az elektronika. A 2005 őszétől kapható új S-osztály nem nagyon hasonlít az elődjére: míg a jelenlegi modell formai szempontból akár egy felfújt C-osztályú Mercedesnek is nevezhető, addig az utód láthatóan egy kicsinyített Maybach néhány szokatlan részlettel. A vaskos, hangsúlyos sárvédő-ívekről például nehéz eldönteni, hogy a múltidézés-e a céljuk, így akarták sportosabbá tenni az autót a tervezők, vagy csak kellett valami hogy az S-osztály mégse legyen egy az egyben olyan, mint a nagytestvér. Az autó orrkiképzése is elég szokatlan: a jellegzetes Mercedes-hűtőmaszk nagyobb lett, mint valaha, az első lámpákhoz hasonlót viszont még nemigen láttunk a Mercedestől: a fényszórók íves felső pereme óhatatlanul is az első Ford Focus megoldását juttatja az ember eszébe.


A képre kattintva megtekintheti képgalériánkat

Ahogy ez manapság szokásos, az új S-Merci még nagyobb, mint az elődje volt. Kétféle karosszériaváltozat készül, a rövidebb 5,067, a nagyobbik pedig 5,206 méter hosszú, ami 33 illetve 43 mm-es növekedést jelent az elődmodell megfelelő változataihoz képest. A tengelytávot még jobban megnyújtották: 3,035 méter a rövidebb változat első és hátsó tengelyvonala közti távolság, ami 70 mm-es növekedést jelent, míg a hosszabb karosszériánál az érték 3,165 méter (+80 mm). Az S-osztály emellett 16 mm-rel szélesebb és 29 mm-rel magasabb lesz, mint a korábbi típus. A külső méretek növekedése miatt az autó belül is tágasabb lett: széltében 39 mm-rel lett több a hely, a hátsó utasoknak pedig durván 10 mm-rel jut több lábtér. A csomagtartó mérete immár nagyobb, mint egy Renault Thaliáé: az eddigi 500 helyett 560 liter áll a csomagok rendelkezésére, ami egyértelműen több mint elegendő egy hosszabb utazáskor is.


A képre kattintva megtekintheti képgalériánkat

Az autó természetesen műszakilag is megújult. Egyrészt három új motort kapott, másrészt egy csomó újonnan kifejlesztett elektronikus szerkentyűt építenek bele, amelyek mind az autó vezethetőségét segítik elő. Az alapmodellbe a már jól ismert 3,5 literes, hengerenként 4 szelepes, V6-os benzinmotor kerül: 272 lóerejével ez is bőségesen elegendő a termetes karosszéria mozgatásához. Egy másik V6-os is akad a motorválasztékban: egy új hathengeres CDI-dízel 231 lóerővel és 540 Nm-es maximális forgatónyomatékkal. Nagyobb hengerszámú motorból egyelőre csak kettő lesz: az S500-asba egy új V8-as kerül, amely a korábbi 306 helyett 388 lóerő leadására képes, a legnagyobb nyomatéka 530 Nm, és 5,4 másodperc alatt gyorsíthatja az új S-osztályú Mercedest 100 km/h-ra. Akinek pedig még ez sem elég, az megveheti az S600-ast ugyanazzal a motorral, amellyel eddig is kínálták, de ezúttal 500 helyett 517 lóerővel és 800 helyett 830 Nm csúcsnyomatékkal. A három kisebb motorhoz a jól ismert hétsebességes 7G-Tronic váltó jár, a V12-eshez viszont egy régi vágású ötsebességes automatát párosítanak, mivel csak ez bírja ki a turbós motor által okozott félelmetes terhelést.


A képre kattintva megtekintheti képgalériánkat

Feltétlenül említést érdemelnek a Mercedes új elektronikus szerkentyűi. A Brake Assist PLUS nevű továbbfejlesztett fékasszisztens figyeli a követési távolságot, pillanatról pillanatra kiszámolja a baleset elkerüléséhez szükséges lassulást, illetve a megfelelő fékerőt, és ezt alkalmazza, ha a sofőr fékez, függetlenül attól, hogy a pedált mennyire nyomták be. Ha már késő lenne, akkor lép be a Pre-Safe rendszer, amelynek a baleseti szituáció felismerése és helyes kezelése a dolga: ha a baj már elkerülhetetlennek látszik, megfeszíti a biztonsági öveket, az ülés felfújható elemei segítségével növeli az oldaltartást és becsukja az oldalablakokat hogy így is növelje az utascella biztonságát. A paranoid rendszerek mellett a hétköznapokban használható Distronic Plus nevű követési távolság-ellenőrző szerkezetet is érdemes megemlíteni. Ez a korábbi megvalósításokkal ellentétben akár városi araszoláskor is használható: ha be van kapcsolva, akkor az autó magától gyorsít és lassít, a sofőrnek elég a kormányzásra figyelnie. Szintén hasznos lehet az új éjjellátó berendezés: ez a korábbi rendszerekkel ellentétben aktív infravörös elven működik, azaz az élettelen, saját hőt ki nem bocsátó dolgokat is mutatja 150 méteren belül, akár teljes sötétségben is. Ezen felül van még néhány különleges megoldás, amelyeket most csak felsorolás-szinten említenénk: légrugós felfüggesztés, Command központi vezérlőrendszer, elektronikus kézifék, masszírozós ülések, üvegtető és hátranéző kamera.

Az új S-osztálynak mindezek ellenére nem lesz könnyű dolga, ha az elődjéhez hasonló sikerek elérése a cél. Az 1998 óta gyártásban levő jelenlegi modellből kb. 485 ezer példány kelt el hét év alatt, ami egyáltalán nem kevés: a Mercedes sajtóközleménye szerint ezzel még most is a legkeresettebb modell saját kategóriájában.