A következő Honda Civic motorjai

2005.07.05. 12:12

Egy 1,8 literes benzinmotort és egy új hibrid egységet mutat be a Honda – mindkettő igen takarékos, viszont semmi nem utal arra hogy különösen sportosak lennének.

Az 1.8 i-VTEC néven emlegetett benzinmotor a Honda sajtóközleménye szerint egy szokványos 2 literes benzinmotor teljesítményét ötvözi egy 1,5 literes fogyasztásával. Az adatok az első állítást csak részben támasztják alá: a 140 lóerő és a 179 Nm-es maximális nyomaték ugyan tényleg nem rossz egy 1,8 literes négyhengerestől, de azért a konkurenciánál is akad néhány hasonló képességű konstrukció. Azt egyelőre nem tudjuk, hogy egy valódi autóban mennyit fogyaszt az új motor, de úgy tűnik, a VTEC fantázianevű változó szelepvezérlés újabb generációját elsősorban ebben az irányban próbálták továbbfejleszteni a Hondánál, mivel a módosítások nagy része a veszteségek csökkentését célozza.

Az új hibrid hajtómű valamivel érdekesebbnek tűnik: a szerkezet egy 1,4 literes 95 lóerős benzinmotor és egy 15 kW-os villanymotor összekapcsolásából született, így az elérhető összteljesítmény kb. 115 lóerő, de ami még fontosabb, a benzinmotor nyomatékát bármikor meg lehet támogatni a villanymotor 103 Nm-es, közel állandó forgatónyomatékával, így a csúcsérték 167 Nm-re nőhet. Az adatok egy jobb 1,6 literes vagy egy régebbi 1,8 literes motoréihoz hasonlítanak, de itt sem a teljesítményt hajhászta a Honda: még takarékosabb, tömörebb és tisztább hibrid hajtást próbáltak összehozni. A benzinmotornak éppen ezért három állású i-VTEC vezérlése van, amely azon kívül, hogy alacsony és magas fordulatszámon másképp vezérli a motort, képes a szelepeket lezárva bármikor leállítani a hengereket, átadva a hajtás feladatát a villanymotornak. Ezt a megoldást lassú városi araszoláskor, lassításkor és álló helyzetben alkalmazzák, így ezekben az esetekben a motor egyáltalán nem fogyaszt benzint. Gyors haladáskor és kisebb gyorsításoknál ugyanakkor épp ennek az ellenkezője játszódik le: ilyenkor a villanymotor nem hajt, csak a benzinmotor használható. Hírtelen gázadásnál és elindulásnál viszont mind a két motor részt vesz a hajtásban, így ilyenkor az összes teljesítmény kihozható a rendszerből. Sajnos átlagfogyasztási adatokat itt sem közöltek, nyilván azért, hogy ebből se lehessen következtetni az új Civic tulajdonságaira, de az őszi bemutatón nyilván az összes hiányzó adat nyilvánosságra kerül majd.

A sajtóközlemények néhány marketinges túlzása ellenére úgy tűnik, a Honda mérnökei fontos igényeket elégítettek ki: egyrészt kitöltötték a Civichez eddig kínált 1,6 literes 110 lóerős és a 2 literes 160 lóerős motor közt tátongó űrt egy korszerű, erőteljes és takarékos benzinmotorral, másrészt a hibrid hajtómű teljesítményének és hatásfokának növelésével lehetővé tették, hogy az új Civic Hybrid felvehesse a versenyt a Toyota Prius második generációjával.