Viharok a DaimlerChrysleren belül

2000.11.29. 18:07

Veszélybe került a német-amerikai cég vezetésének pozíciója. A DaimlerChrysler (DC) első nagyobb válságát éli az 1998-as egyesülés óta, melyet az amerikai részleg várakozáson felüli veszteségei indítottak útjára. A feszültségeket tovább fokozta a német vezérkar döntése, hogy a Chrysler élére saját emberét állítja. Jürgen Schrempp, a DC első embere már olyan nyilatkozatokat tett, hogy a Chrysler hamarosan a Daimler-Benz amerikai leányvállalatává alakulhat. A szócsaták, és vezetőcserék ellenére azonban tovább esett a cég részvényárfolyama, így a cég tulajdonosai is hallatni kezdték hangjukat. Elsőként - a hét elején - az amerikai milliárdos, a cég részvényeinek 4%-át birtokló Kirk Kerkorian nyújtott be bírósági keresetet szándékos károkozás címén, mondván, hogy a DC vezetése az 1998-as egyesülést követően téves információkat közölt a tulajdonosokkal a cég anyagi helyzetéről. Kerkorian szerint ezzel 8 milliárd dolláros veszteséget okoztak neki, és kártérítésként visszaköveteli a horribilis összeget. Kisbefektetők egy csoportja eközben Jürgen Schrempp, és az igazgatótanács leváltását követeli. A cég legnagyobb részvényese, a Deutsche Bank azonban a jelenlegi vezetés mögé állt, így nem valószínű, hogy a jelenlegi helyzet nagyot változna.
A német vezetés az elmúlt két évben nem tett túl sokat azért, hogy a Chrysler nyereséget termeljen, a német és amerikai cégfelek között gyakorlatilag nem jött létre műszaki együttműködés. Schrempp ezt azzal magyarázta, hogy nem kívánták "felhígítani" a Mercedes hírnevét azzal, hogy közös alkatrészeket használnak a Chrysler gyengébb minőségű termékeivel, egyesek szerint azonban csak azért nem léptek még ebben az irányban, hogy kiüthessék a nyeregből a Chrysler amerikai vezetését. Eközben a Dieter Zieche vezette új Chrysler menedzsment több amerikai gyárban szünetelteti a termelést, hogy csökkenjenek a túltermelés következtében felhalmozódott raktárkészleteket.