A rejtélyes gázturbinás autó titkai

2005.08.11. 17:30

Egy ajtóval beljebb engedte a világot a gázturbinával hajtott MF1-es szupersportkocsihoz az autót fejlesztő Project 1221 csapat. Legújabb sajtóközleményükben az ülések elrendezéséről, a karbantartás várható költségeiről, a motor zajszintjéről és nem utolsósorban az autó áráról is értesítik a nagyérdeműt.
Az MF1-es két kivitelében közös a hátsó kerekek elé hosszában beépített gázturbina, a két modellből összesen 199 darabot készítenek a beérkezett megrendelések alapján. Az egyik modell kétüléses és hátsókerék-, a másik háromszemélyes és négykerék-hajtású lesz. A kormányoszlop mindkét kivitelben középre kerül, így nem okoz problémát, hogy bal- vagy jobbkormányos piacról érkezik a megrendelő. A háromüléses kivitelben a harmadik, szükség esetén összehajtható szék a két első ülés között helyezkedik el. Ha a fölösleges széket összehajtják, a hátsó szélvédőn keresztül érhető el a helyén keletkező raktér. A háromüléses kivitel nem csak aerodinamikailag előnyös, csak ez a típus lesz páncélozott kiadásban is megrendelhető.
Az MF1-es mindkét kivitelének előirányzott 1 kg/LE tömeg/lóerő arány minimum 430 km/h-s sebesség elérésére teszik képessé a közúti sugárhajtásúak merész sofőrjeit. A mindössze 135 kg súlyú Williams FJ33-as turbinát alacsony tömege és nagy teljesítménye miatt választották, az elkészült autóban a sofőr mindig meghatározhatja majd magának a pillanatnyilag szükséges teljesítménymaximumot. A kellemesen elegendő és a fejszaggatóan őrületes mennyiség közt változó erő féken tartásában differenciálművek, tapadást és stabilitást kontrolláló elektronikus berendezések segítenek. Ennek ellenére a gyártó mindenkit figyelmeztet, hogy soha ne becsüljék felül egyéni képességeiket.
A Project 1221 bejelentése szerint a Williams-motor az időnkénti olajcseréken kívül nem nagyon igényel majd sem karbantartást, sem későbbi újabb beállításokat, gyakorlatilag karbantartásmentesen üzemeltethető. Legalább kétféle hangbeállítást kikísérleteznek az autóhoz, egyik a szinte teljesen hangtalan lopakodó mód, a másik teret ad a jellegzetes turbina-sivításnak.
Hamarosan elkezdik összegyűjteni a lehetséges komoly érdeklődőket, akiknek jelentkezésükkor előzetesen ki is osztják a soros jármű alvázszámát. Előlegeket mindenesetre nem kezdenek el gyűjteni, amíg elegendő számú érdeklődő össze nem gyűlik az MF1-es végleges változatának kifejlesztésére és a sorozat legyártására. A fejlesztés újraindításáig természetesen további részleteket nem árulnak el, de akár évekbe is telhet, mire összejön elegendő jelentkező az október 1-ig 575 000 eurós áron előjegyezhető MF1-esre. Október 1. után már csak 675 000 euróért kapható az egyelőre senki által nem látott autó, és nem mulasztották el megjegyezni, hogy az árak bármikor emelkedhetnek.
Hmm.