Próba: Mazda5 dízelmotorral

2005.08.30. 12:37

Nemrég egy menetpróba keretében mutatták be Grazban a még kevéssé ismert új Mazda egyterű, a Mazda5 általunk eddig olyannyira hiányolt dízel változatait. Vágyunk nem csak teljesült, hanem rögtön túl is teljesült, mivel mostantól a már korábban megismert benzinesek mellé rögtön két gázolajüzemű motor is társult. Igaz ezek a teljesen egyforma felépítésű, azonos lökettérfogatú MZR-CD jelű egységek csak teljesítményükben és a forgatónyomatékukban, valamint az ezekhez szorosan kapcsolódó végsebességükben térnek el. A változó geometriás turbófeltöltővel felszerelt 2 literes Standard Powernél a 110 lóerőhöz 310 Nm nyomaték tartozik 3500-as és 2000-es percenkénti fordulatnál, ami az akár hétüléses Premacy-utódot 179 km/h sebességig képes gyorsítani. A High Power dízel ugyanezekkel a feltételekkel 143 lóerővel és 360 Nm-rel büszkélkedhet, amivel végsebességben 18 km/h-t ver kisebb testvérére.
Ennek fényében elvégeztünk egy gyors házi tesztet, amikor is mobiltelefonunk stopperének segítségével a két motor rugalmassága közötti különbséget próbáltuk megvizsgálni. Ötödikben és hatodikban padlógázzal gyorsítottunk 90-ről 130-ra egy kihalt, sík és egyenes autópályán. Az eredmény több mint meglepő. Nagy eltérésekre számítottunk, a különbség mégsem mérhető még tizedmásodpercekben sem. Mindkét motor teljesen ugyanazt a dinamikát mutatta azalatt a 10 valamint 14 másodperc alatt, amíg leküzdötte a célul kitűzött 40 km/h-s sebességkülönbséget. Hitetlenkedve álltunk az ügy előtt. Gyorsan megpróbáltuk ellenőrizni, nem történt-e tévedés az autók kiválasztásakor. Bár semmilyen külső vagy belső jegy nem utalt a motorban rejlő erő mértékére, az autóban a forgalmazó által elhelyezett tájékoztató szerint mégis két különböző motorral szerelt Matda5-öt vezettünk. Tehát vagy a forgalmazó téved, vagy az, aki ezek után az erősebb dízel mellett dönt.
Bizonyára észrevették, hogy hatodik sebességfokozatról is szó esett. A dízel motorokhoz ugyanis a benzinesekkel ellentétben hat sebességes váltó jár. Széria felszerelés továbbá a részecskeszűrő, azaz DPF ami a sajtóanyag szerint karbantartásmentes. Ez valójában azt jelenti, hogy a motor első felújításakor, azaz valahol 250 ezer km környékén kell majd először cserélni.
A dízel Mazda5 ezen a pár apróságon kívül mindenben megegyezik benzines társaival. A két motor két-két felszereltségi szinttel kapható. A gyengébbhez a CE és a TX, míg az erősebbhez a GT és a GTA jelölések tartoznak. Igaz, a korábban már említett limit miatt csak 2006. januárjától lesz elérhető hazánkban, mégis már most megtudhattuk a dízelhez kialakított fogyasztói árakat. Ezek szerint a legolcsóbb 5 799 900 forintról indul, míg a csúcsfelszereltségű GTA alapára 7 649 900 forint lesz. Döntsön mindenki ízlése szerint, de mielőtt egy erősebbet vásárol, mindenképp próbálja ki a gyengébbet változatot is, hátha az meggyőzőbb lesz.