Az Audi kitart a Seat mellett

2005.10.04. 11:25

Az elmúlt hetek pletykái ellenére sem eladni, sem megszüntetni nem tervezik a spanyol márkát. "Szó sem esett ilyesmiről, már csak azért sem, mert nem engedhetjük meg magunknak hogy évi 400 ezer autóval kevesebbet adjunk el" - szögezte le az igazgatótanácsi ülés után kiadott közleményében Martin Winterkorn, az Audi és a Seat főnöke. Ugyanebben a közleményben ugyanakkor arról is szó esik, hogy a Seatnak meg kell újulnia annak érdekében, hogy növekedhessenek az eladások.

A spanyol márkánál el is indítottak egy takarékossági programot Nuova Seat, azaz Új Seat néven a cég versenyképességének növelése érdekében. Az első lépés az volt, hogy felkérték a cég mintegy 14 ezer alkalmazottját, egyezzenek bele a fizetésük és a munkaidejük csökkentésébe. A kérést a szakszervezetek persze elutasították, de nyilván lesz még a dolognak folytatása. A Seat vezetése szerint a kereslet csökkenése miatt legalább 800 fő munkája feleslegessé válik, és őket valószínűleg el is fogják bocsátani.

A Seat üzemében tavaly összesen 416 ezer autó készült, de már most úgy tűnik, az idén már csak 381 ezer autóra lesz szükség, és egyelőre úgy tűnik, ez csak a folyamat első lépcsője. A kereslet csökkenésében érzésünk szerint az is közrejátszik, hogy a Seat az utóbbi két év során három, csaknem egyforma, pusztán méreteiben különböző egyterű-jellegű típust mutatott be, bár Winterkorn elnök szerint a típuspaletta kiváló. A másik, csaknem ugyanilyen fontos probléma távol-keleti konkurencia erősödése, amely csökkenti a Seat mozgásterét.

A VW csoport a spanyol márkát eredetileg azért vásárolta az 1980-as évek végén, hogy az igazán olcsó modellek iránti igényt ne a Volkswagen márkával kelljen kielégítenie. Időközben azonban megvették a Skodát is, amely ezt a szerepet sokkal hatékonyabban tölti be, a Seatra pedig elméletben a sportos tömegmárka szerepét osztották. A gond az, hogy ez a szándék, amelyet évekkel ezelőtt deklaráltak, még ma sem látszik megvalósulni. Néhány jellegzetes formai megoldáson és a futóművek hangolásán kívül semmi nem utal arra, hogy a Seatok sportosabbak lennének, mint akár a VW, akár a Skoda típusai. Az alapmodellek harmatgyenge motorjai nem igazán vonzzák a sportos autózás szerelmeseit, a valóban gyors Seatoknál pedig az ár a visszatartó erő.