Veszélyben a spanyol autógyártás

2005.10.06. 11:24

Németország és Franciaország után jelenleg Spanyolország Európa harmadik legnagyobb autógyártója, mivel számos gyár telepített összeszerelő üzemet a déli országba. Korábban a spanyol munkaerőt minőségi munkája és az alacsony bérek miatt favorizálták a gyártók, de az utóbbi években végbement politikai és gazdasági változások miatt mára alaposan átrendeződött az európai munkaerőpiac: míg egy spanyol munkás óránként 17 eurót keres, kelet-európai kollégái akár 3-4 eurós órabérért is ellátják ugyanazt a feladatot, ezért az idetelepült cégek nagy része már fontolgatja, hogy mely más tájakra helyezzék át a gyártást.
Jó példa a jelenleg még Valenciában készülő Ford Ka, melynek következő generációjáról már lehet tudni, hogy a Fiattal közösen, Lengyelországban fogják összeszerelni. Jelenleg a Mazda2-t is Valenciában gyártják, de utódja már valahol Ázsiában készül majd. A General Motors az Opel Meriva utódjánál még lehet, hogy kitart Zaragoza mellett, de a lengyel gliwicei gyárat is fontolóra vették. A Renault és a Volkswagen is új helyet keres az itt épülő Modus és Polo modelleknek, de a spanyolok számára legkellemetlenebb az lehet, hogy a Volkswagen-csoporthoz tartozó Seat belföldi termelését is csökkentik.
Javier Echeverria, a madridi Arthur D Little tanácsadó cég vezetője így foglalta össze a spanyol autógyártás problémáit:
Spanyolország veszélyes helyzetben van, mivel a kelet-európai országokban az itteni munkabér negyedéért dolgoznak a munkások. Modernebbek az ott épült gyárak, közelebb vannak a fontos piacokhoz, és dinamikusabban fejlődő piacokon találhatók.