Audi TT tanulmány Tokióban

2005.10.11. 13:57

TT Shooting Brake Concept néven jelenik meg a következő sportkocsi előzetese. A Tokyo Motor Show-n bemutatkozó tanulmányautó voltaképpen egy nagyon sportos csapotthátú, de már a Győrben gyártott apró roadster és kupé modellek utódjának vonásait viseli.


A Shooting Brake szokatlan módon elrugaszkodik a megszokott Audi sablonoktól. Igaz ugyan, hogy a lökhárító alsó pereméig tartó hatalmas hűtőnyílás megmaradt, de a rácsozatát nagy, krómszínű, függőleges, rudak alkotják, a magasra helyezett, ferde metszésű lámpák pedig teljesen idegenek az Audi egyen-arculattól. A szériagyártás közelségét jelzi ugyanakkor, hogy az autón alig látni nehezen megvalósítható megoldásokat – ma már a LED-es lámpák sem számítanak igazán különlegesnek.


A 4,18 méter hosszú, 1,84 méter széles és 1,35 méter magas autóban négy ülést helyeztek el, de ezek közül csak kettő teljes értékű, hátul a helykínálat legfeljebb a kisautókéhoz mérhető. Ugyanakkor van egy 255 literes, de a hátsó ülések lehajtásával 730 literesre bővíthető csomagtartó, ahol könnyedén elhelyezhető néhány golftáska, vagy a vadászfelszerelés. Belöl a tervezők éppen olyan visszafogottan játszottak a formákkal, mint kívül: az összhatás így határozottan sportos, de a műszerfal, az ülések, a kormány és a többi részlet egy az egyben elképzelhető egy szériamodellben is.


Mindez persze csak a formákra igaz, a műszaki megoldások közt szép számmal találunk érdekességeket. A navigációs rendszer, amely természetesen japánul is tud, például nem csak az útvonalat mutatja, de úgy viselkedik, mint egy rali-navigátor: a következő kanyar optimális sebességét és a megfelelő sebességi fokozatot is megjeleníti, amelynél az autó még éppen nem esik le az útról. Bár nem igazán új, de mindeddig igazán csak versenypályákon elterjedt a kerámia féktárcsák alkalmazása – ezekből szintén jutott a TT Shooting Brake Conceptre négy akkora példány, amelyek csak 19 hüvelykes keréktárcsák alatt férnek el kényelmesen. A futómű természetesen változó karakterisztikájú lengéscsillapítókat kapott, de ezúttal a Cadillac és Corvette modellekről ismerős mágneses rendszert használják, amely a csillapítást végző folyadék viszkozitásának változtatásával éri el a kívánt hatást.

Akár a régi TT, a Tokióban bemutatkozó tanulmány is a VW Golf főegységeire épül, így innen származik az első MacPherson rendszerű, és a hátsó négylengőkaros futómű, a kis hengerszögű, 24 szelepes, 3,2 literes V6-os motor és a hatsebességes váltó is. Az egyetlen Audi-specialitás a Quattro négykerék-hajtás. A Shooting Brake a rendelkezésre álló 250 lóerő révén igazán jól megy: 6 másodperc alatt elérheti a 100 km/h-t, a végsebessége pedig elektronikusan korlátozva 250 km/h, ahogy ez a német gyártóknál manapság még szokás.

Az új Audi TT kupé változatát 2006 őszén kezdik forgalmazni, és a roadster is megérkezik 2007 elejére, de állítólag a Shooting Brake is gyártásba kerülhet, igaz, erre 2008 előtt aligha kerül sor.