500 millió dolláros per a Smart körül

2005.11.03. 14:43

A Smart amerikai forgalmazója, a ZAP bíróságon támadja a DaimlerChryslert. A kaliforniai cég, amely elsősorban környezetbarát, apró autók forgalmazásával foglalkozik, nemrég megindította a Smart forgalmazását, miután saját költségén kifejlesztette azokat a változtatásokat, amelyek révén a kis kétüléses Észak-Amerikában is forgalomba helyezhető. A DaimlerChrysler nemigen állt szóba a ZAP képviselőivel, és autókat sem szállít a cégnek, mondván, hogy saját maga szeretné bevezetni a Smart márkát az óriási lehetőségeket nyújtó piacra.

A problémák akkor kezdődtek, amikor a DaimlerChrysler úgy döntött, felfüggeszti a projektet, mivel a Smart így is túl sok veszteséget termel. Az idei Detroit Motor Show közönsége így hiába várta a beígért ForMore modellt, viszont a ZAP által felvonultatott Smartok komoly érdeklődést váltottak ki, főképp a zsúfolt nagyvárosok környezettudatos lakói közt. A kaliforniai vállalkozást azonban ezután sem szolgálta ki a DaimlerChrysler, pedig a ZAP egymilliárd dollárért vásárolt volna a cégtől ForTwo kisautókat. A kaliforniai cég így most azzal vádolja az autógyártó óriást, hogy az tudatosan keresi a lehetőségeket a ZAP üzleti terveinek tönkretételére, és az eddig elszenvedett károkért félmilliárd dollár kártérítést követel.

A DaimlerChrysler reakcióit egyelőre nem ismerjük, de egyes spekulációk szerint azért igyekeztek távol tartani a ZAP-ot és a többi hasonló magáncéget a Smart márkanévtől, mert attól tartanak, hogy egy ilyen vállalkozás könnyen kárt tehet a márka jó hírében, lehetetlenné téve, hogy később maga a gyártó vezesse be a kisautókat a világ legnagyobb összefüggő autópiacára.