Különleges feltöltő kerül az új Porsche 911 Turbóba

2005.11.16. 12:45

A Porsche a turbófeltöltő századik születésnapja alkalmából jelentette be, hogy legújabb csúcsmodelljéhez egy új típusú feltöltőrendszert tervezett.

A változó geometriájú turbófeltöltő önmagában nem számít különlegességnek, hiszen dízelmotorokon durván egy évtizede használnak ilyesmit, de benzinmotoroknál eddig nem alkalmazták, mivel a magas kipufogógáz-hőmérséklet miatt a terelőlapátok elolvadtak volna. A Porsche változatában azonban a mozgó alkatrészek olyan, a repülőgépiparban használt ötvözetből készülnek, amelyek akár 1800 Celsius-fokos hőmérsékletet is kibírnak deformáció nélkül.

A változó geometriájú turbófeltöltő lényege, hogy a beérkező kipufogógázt egy vagy több kis lapát mindig optimális irányban tereli a turbina lapátjaira. Így jelentősen csökkenthető a turbókésedelem, és a feltöltő a motor teljes fordulatszám-tartományában egyenletesen működhet. Ez pedig végső soron egyenletesebb nyomatékleadáshoz és nagyobb csúcsteljesítményhez vezet.