Oltre Fiat: az olasz Hummer civilben

2005.12.02. 12:15

Ahogy ígérték, Bolognában leleplezték az Iveco MLV katonai jármű polgári prototípusát. A katonai változat már most is meglehetősen sikeres, hiszen az olasz hadsereg mellett Nagy-Britannia is ezt a típust rendszeresíti saját védelmi erőinél, annak ellenére, hogy kézenfekvőbbnek tűnt volna a Hummert vagy a Land Rovert választaniuk.


Galéria - kattintson a képre

Az Oltre Fiat talán még furább szerzetnek tűnik, mint a polgári alkalmazásra készített Hummerek: a 4,87 méter hosszú, 2,2 méter széles, 2,05 méter magas, 3,23 méteres tengelytávú és félméteres hasmagasságú óriásra 26 hüvelykes alufelniket szereltek, azokra pedig 315/40-es, terepjárásra nyilvánvalóan alkalmatlan aprómntás Pirelli gumik kerültek. Pedig a három tonna teherbírású, és teljes terhelés mellett akár hét tonna tömegű szörnyeteg kiváló terepjáró: oldalirányban 40, hosszirányban 80%-os lejtésű talajon is stabil marad, a három differenciálzáras, teljesen automatikus négykerék-hajtás révén pedig szinte bármilyen minőségű talajon képes helyt állni. Még a víz sem jelent akadályt: a gázlómagassága 85 centiméter, ami a szívó- és a kipufogórendszer megtoldásával akár 1,5 méterre is növelhető.


Galéria - kattintson a képre

A motor is jó partner lehet terepen: az F1C jelű 3 literes 4 hengeres turbódízel 185 lóerős csúcsteljesítményét 3700-as percenkénti fordulatszámon adja le, 456 Nm-es csúcsnyomatéka pedig 1800-az fordulatszámon jelentkezik, így a megfelelő vonóerő azonnali előteremtése aligha okozhat gondot. Ráadásul a szervokormánynak és a hatsebességes automata váltónak köszönhetően az Oltre Fiat viszonylag könnyen vezethető. Ugyanakkor a V sebességindexű sportgumik használata azért is fura, mert az óriási terepjáró legfeljebb 130 km/h-val haladhat, és bár biztosat nem tudunk, a szögletes forma alapján úgy tűnik, hogy a szélzaj miatt már ez a sebesség sem lehet igazán kellemes.


Galéria - kattintson a képre

Tanulmányautó lévén persze nem a kerékválasztás az Oltre Fiat egyetlen furcsasága. A törtfehér karosszéria, a kék ablakok, és a kék-fehér belső is olyasfajta luxusjátékszernek láttatja a marcona külsejű járművet, amilyet a Hummer H1-esekből készítenek Észak-Amerikában. Az apró, háromküllős sportkormány vagy a beépített LCD kijelző így már nem is olyan meglepő.

Az ötszemélyes tanulmány ebben a formájában persze aligha lesz kapható, de az egyáltalán nem kizárt, hogy a Fiat is piacra dobja a katonai jármű polgári változatát, ha másért nem, hogy európai alternatívát kínáljon az óriásterepjárók szerelmeseinek a Hummer H1-essel szemben.