Leleplezték az Audi R10-est

2005.12.13. 15:11

Le Mansban is indítják a turbódízel motoros versenyautót. A prototípus formára nagyon emlékeztet a leköszönő R8-asra, de jól látszanak rajta a fejlesztés nyomai. A leglényegesebb különbség azonban a műanyag borítás alatt található: a személyautókban eddig soha nem alkalmazott V12-es dízelmotor került a nyolchengeres benzines helyére.


Galéria - kattintson a képre

Az 5,5 literes versenymotor az Audi szerint több mint 650 lóerős, a legnagyobb forgatónyomatéka pedig meghaladja az 1100 Nm-t. A tizenkét hengeres ráadásul személyautósan alacsony fordulatszámon van igazán elemében: 3000-es és 5000-es percenkénti fordulatszám között használható. A dízelmotor használata az Audi szerint több szempontból is komoly előny lehet: egyrészt a nagy nyomaték miatt a pilótáknak sokkal ritkábban kell váltaniuk, ami értékes másodperceket jelenthet, másrészt a motor kopása is csekélyebb mértékű lehet, ami egy 24 órás versenyen egyáltalán nem lényegtelen. Ugyanakkor persze hátrányokkal is jár a dízelmotor használata: az Audi mérnökeinek egy új, különösen nagy teherbírású váltót kellett kifejleszteniük, amely kibírja a verseny-TDI félelmetes nyomatákát.


Galéria - kattintson a képre

Az új R10-essel persze ugyanúgy versenyeket szeretne nyerni az Audi, ahogy korábban az R8-assal, de nagyon ügyelnek rá, hogy ezzel párhuzamosan semmiképp ne rontsanak a márka, és persze az új versenygép gerincét jelentő TDI motor hírnevén. Ezzel magyarázható, hogy versenymotoroktól idegen módon alapvetően környezetvédelmi célokat szolgáló berendezés is került az R10-esbe: a kipufogórendszerbe két részecskeszűrőt építettek, hogy a reményeik szerint győzelmet győzelemre halmozó Audi ne húzzon maga után hatalmas fekete koromfelhőt a versenypályán.

Az Audi új versenyautója persze még messze nincsen készen. A következő hónapokat alapos teszteléssel töltik - egyebek közt indítják az R10-est Amerikában a Sebringen rendezett 12 órás versenyen is, de a következő hat hónap legfontosabb célja, hogy a dízel-versenygép Le Mansban, a június közepi 24 órás viadalon már tökéletesen megbízhatóan működjön, és így legyen esélye folytatni az R8-as páratlan sikersorozatát.