Lexus LS460: nyolcadik sebességben

2006.01.09. 13:24

Detroitban bemutatkozott a Toyota legnagyobb luxusmodelljének harmadik generációja. Az LS460 nemcsak az elődjét múlja felül, de sok tekintetben az európai konkurenseket is.


Galéria - kattintson a képre

Ez az első Lexus, amely kétféle karosszériával készül. A rövidebbik változat, az LS460 alig nagyobb, mint az elődje volt: hossza 5,03 méter, tengelytávja 2,97 méter, szélessége 1,875 méter, magassága pedig 1,475 méter. Az LS460L mintegy 12 centiméterrel hosszabb, és a különbség teljes egészében a két tengely között, pontosabban a hátsó lábtérben jelentkezik. A Lexus láthatóan nemigen csinált presztízskérdést a méretből. Mindkét változat kisebb néhány centivel, mint a 7-es BMW vagy a Mercedes S osztály megfelelő változata.


Galéria - kattintson a képre

A csúcs-Lexus másik nagy újdonsága, az automata váltó azonban alighanem tisztán a presztízsről és a számmisztikáról szól: az új automata váltó 8, azaz nyolc előremeneti sebességi fokozatot tartalmaz. Az előző LS még hatfokozatú váltóval készült, de azóta a Mercedes 7G-TRONIC már hét sebességet kínál, és úgy tűnik, a Toyota főnökei parancsba adták, hogy ezt felül kell múlni. A bonyolult szerkezet létjogosultsága persze megkérdőjelezhető, hiszen egy automata váltónál elméletben már öt sebesség is bőven elegendő a zökkenőmentes és takarékos működéshez, viszont a Lexus marketingszakemberei erős fegyvert kaptak a kezükbe. Az persze legalább ugyanilyen jól hangzik, hogy az LS új, 4,6 literes V8-as motorja már 380 lóerős, a csúcsnyomatéka pedig 500 Nm. Ezek ugyan csak előzetes adatok a sajtóközlemény szerint, de az így is egyértelmű, hogy a Lexus is elkapta a teljesítménylázat a konkurenciától, hiszen a korábbi, 4,3 literes motorjuk még csak 280 lóerős volt. Az LS460-as így 5,5 másodperc alatt érheti el a 100 km/h-s tempót, bár a végsebessége az elektronikus korlátozás miatt ennek is csak 250 km/h, ahogy szinte az összes kategóriatársnak.


Galéria - kattintson a képre

A csúcstechnika parádéjának itt persze nincsen vége. Ezt az autót is telepakolták mindenféle biztonsági berendezéssel, és mindegyik kapott egy-egy misztikusan csengő rövidítést is. Az ECB az elektronikusan vezérelt fékeket, az EPS az elektronikus szervokormányt, a VSC a menetstabilizáló elektronikát, a BA a vészfék-asszisztenst, az EBD az elektronikus fékerőelosztót jelöli, és persze itt is van ABS mint minden rendes autóban manapság. Ezeknek a berendezéseknek a működését ráadásul egy VDIM nevű rendszer hangolja össze: az integrált járműdinamikai irányító rendszer feladata bolondbiztossá tenni az LS-t. A sajtóközlemény szerint nincs olyan helyzet, amelyből a jó Lexus ki ne segítené a vezetőjét, és mindezt úgy, hogy a sofőr alig vesz észre valamit az elektronikus ketyerék működéséből.


Galéria - kattintson a képre

Egy ilyen drága luxusautót természetesen mindennel felszerelnek, ami manapság csak elképzelhető egy autóban, és a japánok mindenből igyekeztek a legjobb minőséget nyújtani a leendő vásárlóknak. A 19 hangszórós Mark Levinson hifi állítólag színháztermi élményt nyújt, a hátsó utasok pedig 9 hüvelykes monitorokon nézhetnek DVD-t a masszírozós bőrülésekben, miközben a lábaikat a motorosan mozgatható zsámolyokon pihentethetik. Természetesen az LS-ből sem hiányozhatnak a fabetétek, ezekből a bőrkárpitozás színéhez illeszkedően háromféle is van. Az összes részlet felsorolására egyelőre nem vállalkozunk, de feltétlenül említést érdemel még a fűthető kormánykerék és az ülésekbe épített testhőérzékelő, amely beavatkozás nélkül is képes megállapítani az utastér ideális hőmérsékletét.

Az LS 460 formatervéről még nem esett szó, és ez nem is véletlen. A sajtóközlemény a Lexus új formatervezési irányvonalát, az L-finesse-t emlegeti, de a képek láttán csalódást éreztünk. Az L-finesse eddig jórészt izgalmas formavilágú tanulmányautókkal kapcsolatban került elő, de az új LS terveinek rajzolásakor mintha kifogyott volna a lendület a tervezők ceruzáiból. Igaz, hogy az összhatás sokkal szimpatikusabb, mint az elődmodell esetében, amely leginkább egy Mercedes karikatúrájának látszott, de egyéniségről aligha beszélhetünk. Az autó orra valahogy semmitmondó, akár egy Toyota Corolláról is érkezhetett volna, a karosszéria többi részlete pedig határozottan BMW-s vonásokat hordoz. Valahogy úgy vagyunk vele, ahogy 17 éve az első Lexus LS400-assal: nagy, és nem is csúnya, de mégsem az igazi.

A legendásan hűséges Lexus-vásárlókat persze aligha érdekli a forma. Biztos, hogy az LS460-as épp olyan népszerű lesz Észak-Amerikában, mint az elődei, sőt, arra is van esélye, hogy újabb vásárlókat szerezzen az európai konkurensektől. A jövőidő persze indokolt, hiszen Észak-Amerikában csak 2006 őszén kezdik meg a forgalmazást, Európába pedig még később juthatnak el az első LS460-asok.