Megérkezett az új Jeep Wrangler

2006.01.10. 12:45

Húsz év után elkészült a nagy klasszikus újabb generációja, amely erősebb, tágasabb, kényelmesebb és jobb terepjáró az elődmodellnél, mégis ugyanaz a nyers személyiség, mint 66 éve az összes elődje.


Galéria - kattintson a képre

A Jeep Wrangler a legendás Willys MB közvetlen utódja, így bizonyos elvárásoknak meg kell felelnie. Nem lehet vacak hobbiautót csinálni belőle, mert ez A Jeep, a vásárlók elvárják, hogy bárhova eljusson, ahova lánctalp nélkül egyáltalán lehetséges eljutni. Ugyanakkor sikeres divatcikk is, tinik járnak vele iskolába, anyukák bevásárolni, magányos férfiak ismerkedni, épp ezért a közúti használhatóság is fontos szempont. Az 1986-ban bemutatott, és azóta csak néhány kozmetikai beavatkozáson átesett elődmodell tökéletesen ellátta mindkét feladatot így a Jeepnél a legegyszerűbb megoldást választották: békén hagyták a koncepciót, és csak a részleteken változtattak. Az új Wranglerben persze egy csavar sem maradt a régi modellből, de az alkatrészek csak erősebbek, jobbak lettek, a jellegük viszont nem változott.


Galéria - kattintson a képre

A mérnökök első dolga valószínűleg az öreg, elavult motorok kukába hajítása volt. A 2,4 literes, soros négyhengeres és a 4 literes, soros hathengeres helyét egy V6-os veszi át, de nem a széles körben használt 3,7 literes, hanem egy új, 3,8 literes, 205 lóerővel és 325 Nm csúcsnyomatékkal. A teljesítményadatok persze nem sokat javultak a régi hathengereshez képest, de a Jeep szerint az új motor, amellett hogy jóval könnyebb és kisebb, alacsony fordulatszámon sokkal nyomatékosabb is, mint elődje volt, ami terepen és közúton egyaránt nagyon jól jön. Egyelőre ez az új Wrangler egyetlen motorja, mivel Észak-Amerikában mással úgysem vennék meg, de a Jeep ígérete szerint a forgalmazás beindításáig megérkezik a dízelváltozat is.


Galéria - kattintson a képre

A Jeep rögtön háromféle változatot mutat be a Wranglerből, amelyek elsősorban hajtásláncukban és futóművükben térnek el egymástól. Az X és a Sahara inkább utcára való, míg a Rubicont elsősorban terepezésre tervezték. Ennek megfelelően az első két változat valamivel feszesebb rugózással, és könnyebb, de kevésbé erős tengelyekkel érkezik, a felező áttétele pedig hosszabb, mint a harmadikon. Az X esetében ráadásul dupla lengéscsillapítók javítják az aszfaltos menettulajdonságokat. A hajtásláncban is vannak különbségek. A két utcai változat a felező mellett csak egy hátsó önzáró differenciálművet kapott, míg a Rubicont elöl és hátul is elektronikusan vezérelt differenciálzárakkal szerelik. Az ASBS nevű szerkentyűt viszont mindegyik Wranglerben megtaláljuk. Ez lényegében egy szétkapcsolható kanyarstabilizátor, amely terepen felszabadítja az első futóművet, viszont közúton összekapcsolódva javítja az úttartást és csökkenti a karosszéria dőlését. Az új Wrangler részben ennek az újításnak köszönhetően lágyabb rugókat kaphatott, így jóval kényelmesebb lehet, mint az elődei. Szintén a stabilitást és a kényelmet szolgálja a 9 centiméterrel megnövelt nyomtáv és az 5 centivel megnyújtott tengelytáv, amit terepen a nagyobb szabad magasság kompenzál.


Galéria - kattintson a képre

A Wrangler formája nem érdemel túl sok szót. A felépítmény valamivel szögletesebb, karakteresebb lett, az orra a kisebb motor miatt rövidebbé válhatott, de stilisztikailag semmi sem változott. A kerek lámpák, a hétlyukas hűtőmaszk és az óriási sárvédők révén azonnal felismerhető az örök Jeep. Annál lényegesebbek az első pillantásra csak sejthető változtatások: a karosszéria merevsége a duplájára nőtt, az utastérben pedig arasznyival több hely jut az utasoknak minden irányban. A rövid túlnyúlásoknak köszönhetően a Wrangler továbbra is a terepszögek királya, elöl 44,3, hátul 40,4 fok a határ, a két tengely közt pedig 25,4 fok adódik.

A manapság elmaradhatatlan elektronikus biztonsági berendezések persze a Wranglert sem kerülhették el, de a Jeepnél nem vitték túlzásba a hárombetűzést. Van terepjárásra is felkészített ABS, és részben vagy teljesen kikapcsolható menetstabilizáló elektronika. Ugyanakkor az új modellen már négy tárcsafék dolgozik, így a fékrendszer is sokkal hatásosabb mint az elődmodellen.

A Wrangler a Jeep ígérete szerint 2006 őszére az egész világon elérhető lesz. Addigra megérkezik a dízelmotoros változat is, és a britek, japánok, ausztrálok és a többi baloldalon közlekedő kedvéért elkészítik a jobbkormányos Wranglert is. Így remélhetőleg mi is megismerkedhetünk a felfrissített legendával még az év vége előtt.