Gázos Mercedes buszok Szegeden

2006.01.16. 13:50

Galéria - kattintson a képre

Múlt hét pénteken 4 darab új Mercedes-Benz Citaro O 530 G CNG típusú csuklós autóbuszt adott át a DaimlerChrysler leányvállalata, a Mercedes-Benz buszokat gyártó EvoBus, és a forgalmazó EvoBus Hungária Kft. a Tisza Volán Rt szegedi telephelyén. Mivel a buszokat, különösen a helyi járatos csuklós buszokat szerkesztőségünk néhány tagja szívügyének tekinti, ezért a szegedi helyi közlekedésében szerepet vállaló Citarók átadásán személyesen is részt vettünk. Mind vezető, mind utas szempontból szemügyre vettük a 6 centiméter híján 18 méteres kék-fehér óriásokat, miközben több olyan érdekességet is megtudhattunk, ami a hétköznapi utasok elől a későbbiekben valószínűleg rejtve marad.


Galéria - kattintson a képre

Első és legfontosabb jellemző, hogy ugyanúgy, mint 35 másik társuk a szegedi telepen, ezek a buszok is sűrített földgáz-üzemre lettek kialakítva. A CNG, azaz Compressed Natural Gas rendszert a Tisza Volán 1996 óta alkalmazza autóbuszain és főleg a belvárosi vonalakon üzemelteti ezeket. A rendszer nagy előnye, hogy a dízelmotorokkal szemben kén-dioxidot egyáltalán, nitrogén-oxidot és egyéb, szilárd szennyezőanyag pedig csak igen kis mértékben bocsát ki. A Citarókba szerelt M 447 hLAG jelű, 12 liter lökettérfogatú motorok turbófeltöltővel és turbólevegő-hűtővel 326 lóerő teljesítményre és 1250 Nm forgatónyomaték leadására képesek. A 7 darab műanyag, egészen pontosan kompozitalapú gáztartály összesen 1330 liter sűrített gáz befogadását teszi lehetővé.


Galéria - kattintson a képre

Egy általunk megkérdezett szakértő elmondása szerint egy köbméter, azaz ezer liter sűrítés előtti földgáz csak körülbelül 0,7 liter benzinnek megfelelő energia leadására képes. Mivel a felhasznált földgáz több mint 90 %-ban tartalmaz metánt, ellentétben a személyautókból is ismert autógázzal, amely összetételében már sokkal több és bonyolultabb gázvegyület található. Igaz, a földgázt felhasználás előtt akár 100-200 baros nyomásra is sűríthetik, és a sűrítéssel sokáig közel lineárisan csökkenő térfogatnak köszönhetően egy köbméter a buszok tetején már nem egész tíz liternyi helyet foglal csupán. Ezért aztán azzal az 1330 liter sűrített gázzal, amit a Mercedes buszok visznek magukkal, kb. 350 km-es hatótávolság érhető el, de az igazán környezettudatosan. Bár egyelőre a Magyar Állam nem támogatja különösebben ezt a fajta környezettudatosságot, mivel jelenleg 25 forint jövedéki adóval sújt minden egyes köbméter földgázt, amiből csak a Tisza Volán 200 milliót fogyaszt el évente a DGÁZ Rt. által üzemeltetett töltőállomás segítségével.


Galéria - kattintson a képre

A földgázüzemű motor által szolgáltatott energiát egy hagyományos, négy sebességes Voith gyártmányú automata váltó továbbítja a kerekekhez, amivel 70 km/h végsebesség érhető el. 146 utas szállhat fel az első ajtón, a szegedi szabályoknak megfelelően. 39-en ülőhelyet is találhatnak, miközben a második ajtónál kihajtható rámpán a kerekesszékesek is könnyedén felgördülhetnek a teljes egészében alacsonypadlós buszra. Gond csak a leszállással lehet, mivel a csukló mögött csupán egy ajtót helyeztek el, amit a járművezető még ha akarna sem tudna kinyitni, csupán a nyitás engedélyezésére van lehetősége. Az ajtó ezután az utasok által működtetett ajtónyitóval nyitható és egy fotocella segítségével a leszállás befejezése után három másodperccel önműködően csukódik. Ez a rendszer bizonyára megszokást igényel majd, mind a járművezetőtől, mind az utasoktól, így eleinte minden bizonnyal nem kevés türelemre és körültekintésre lesz szükségük.


Galéria - kattintson a képre

A vezetőfülke ezzel szemben a lehető legegyszerűbb eszközöket tartalmazza csupán, hogy minél kevesebb információval és kapcsolóval vonják el a járművezető figyelmét a munkájáról. Itt található a budapesti Volvókból ismert Vultron gyártmányú utastájékoztató rendszer kezelőegysége is, ami, ellentétben pesti társaival, nem az ajtónyitások, hanem egy GPS-alapú helymeghatározó rendszer alapján váltja a megállókat, és tájékoztatja az utazóközönséget a következő megállóról, valamint az átszállási lehetőségekről. A vezetőfülke légkondicionálót is kapott, míg az utasoknak az egyharmad részben elhúzható oldalablakok nyújtanak valamiféle enyhülést a meleg nyári napokon.

Az Európa terv Környezetvédelmi és Vízügyi célelőirányzat keretein belül vásárolt négy buszt tavasszal újabb kettő követi, valamint további beszerzések is várhatóak, ha a Zöld Forrás programból pályázott pénzekhez sikeresen hozzájut a város. A szegedi környezettudatosságot megirigyelhetné a főváros. Le a kalappal előttük és mindenki előtt, aki ebben támogatja őket.