2005 a Suzuki és a Ford éve volt Magyarországon

2006.01.19. 11:52

A legtöbb autóimportőrnek csökkenő kereslettel kellett szembenéznie a tavalyi évben, de a Suzuki erősebb mint valaha. A 2005-ös évben összesen 199 068 új autót vásároltak Magyarországon a hivatalos márkakereskedőkön keresztül, szemben a tavalyelőtti 208 044-gyel, azaz kis mértékben, de visszaesett a kereslet.

Az eladási lista élén a sorrend változatlan. A Suzuki őrzi vezető szerepét, sőt, 15,6%-kal nőttek is az eladások: 2005-ben 39 120 autót adott el a cég, ami nagyrészt az új Swift népszerűségének köszönhető. Úgy tűnik, a második helyre szintén örökös bérletet váltott az Opel, amely 24 092 autón adott túl az elmúlt évben, mindössze 0,2%-kal kevesebbet mint egy évvel korábban. A további sorrend azonban alaposan átrendeződött. A harmadik helyet a Skoda foglalta el, és ehhez elegendő volt egész minimális növekedés is (+4,9%, 17 928 autó). Az év nagy nyertese a hetedikről a negyedik helyre ugró Ford volt: a márka növekedési üteme 23,8% volt, az eladott autók száma pedig 17 451. Az első tízben ezen kívül nem is akadt más márka, amely növelte volna az eladásait. Az ötödik helyezett VW viszonylag stabil eredményt mutatott (-2,2%, 15 315 autó), ugyanakkor a tavalyelőtt még a harmadik helyen tanyázó Renault az idén csak hatodik a sorban (-38,1%, 12 014 autó), bár ez részben annak is köszönhető, hogy a Thalia szellemi utódját Dacia márkanéven forgalmazzák. A hetedik Toyota szintén alig maradt el a két évvel ezelőtti teljesítményétől (-4,4%, 11 864 autó), viszont a tízes lista végén újabb három erős visszaeső tanyázik. A Chevrolet (-28,4%, 10 450 autó), a Peugeot (-30,8%, 9474 autó) és a Citroën (-14,7%, 6426) számára szomorú év volt a 2005-ös.

További tizenhárom márka volt képes ezernél több autót eladni tavaly. Sorrendben a Seat (-6,7%, 5702 autó), a Fiat (-36,2%, 5444 autó), a Nissan (-9,5%, 3814 autó), a Honda (+11,1%, 3227 autó), a Dacia (+201,6%, 2874 autó), a Hyundai (+16,7%, 2188 autó), a Mazda (-23,4%, 1861 autó), a Kia (+22,3%, 1823 autó), az Audi (+11,1%, 1500 autó), a BMW (+58%, 1360 autó), a Mercedes (+9,5%, 1236 autó), a Volvo (-3,7%, 1070 autó) és végül a Mitsubishi (+47%, 1051 autó) következik. Az ez után következő márkák gyakorlatilag nem szóltak bele a versenybe: köztük a legerősebb, a Lada is csak 244 autót volt képes értékesíteni. Feltétlen említést érdemel azonban, hogy lassan Magyarországon is eladhatók lesznek a legkomolyabb sportautók, ha nem is nagyon nagy mennyiségben: a Porsche 60, a Maserati 20, a Ferrari 14 autón tudott túladni 2005-ben.

Ha az egyes gyártócsoportok eredményeit nézzük, akkor persze változik a helyzet: az első a VW csoport (Audi, Seat, Skoda, VW, összesen +0,6%-os növekedéssel, 40 445 autóval), a Suzuki csak a második, a harmadik a General Motors (Opel, Chevrolet, -10,9%, 34 542 autó), a negyedik a Ford (Ford, Mazda, Volvo, Land Rover, Jaguar +16%, 20 620 autó), ötödik a PSA Peugeot-Citroën (Peugeot, Citroën, -25%, 15 900 autó) míg a hatodik a Renault (Renault, Dacia, -26,8%, 14 888 autó), a hetedik a Toyota, a nyolcadik a Fiat csoport (Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Maserati, Ferrari, -36,4%, 5726 autó), a kilencedik a Hyundai csoport (Hyundai, Kia, +19,2%, 4011 autó) és a tizedik a Nissan.

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének adatai alapján