Újabb hidrogénhajtású Panda a Fiattól

2006.02.14. 10:11

Az üzemanyagcellás kisautó egy újabb változatát mutatta be az olasz autógyártó. A Panda Hydrogen prototípusról először még 2003 végén hallhattunk, majd 2004-ben is közöltek néhány adatot az autóról, de most egy továbbfejlesztett változattal állt elő a Fiat.


Galéria - kattintson a képre

A fejlesztések elsősorban az üzemanyagcella-sort és a háromfázisú aszinkron motort érintik, amelyek közbeiktatott akkumulátor nélkül kapcsolódnak egymáshoz. A rendszer a korábbi 53 helyett már 82 lóerőnyi teljesítmény leadására képes, így a kisautó 7 helyett 5 másodperc alatt elérheti az 50 km/h-t. A végsebesség továbbra is 130 km/h, de ez elsősorban annak köszönhető, hogy a villanymotorhoz nem csatlakozik sebességváltó, így a motor maximális fordulatszáma szab gátat a sebesség további növelésének. A működéshez szükséges hidrogént a Panda a csomagtartó alatt elhelyezett tartályban viszi magával, amelyben maximum 350 bar nyomású gáz tárolható. A tartály újratöltése állítólag alig 5 percet vesz igénybe, és a Panda Hydrogen városi forgalomban egy feltöltéssel 200-220 kilométert tehet meg.

A gyártó tervei szerint az idén megkezdődhet a kisautó nyilvános tesztelése. Egy kisebb flottát állítanak fel, amelyet valós körülmények közt próbálhatnak ki, egyelőre elsősorban olasz nagyvárosokban. A Fiat úgy véli, az üzemanyagcellás kisautók első generációja legkorábban 15-20 év múlva kerülhet gyártásba, ami reális feltételezésnek tűnik, hiszen nem csak a hidrogénből elektromos áramot előállító eszközt kell olcsóbbá és hatékonyabbá tenni, de világszerte ki kell építeni egy egységes hidrogénkút-hálózatot, ami nem megy egyik napról a másikra.