Elkészültek az új PSA-Fiat furgonok

2006.05.12. 10:22

A Fiat Ducato, a Peugeot Boxer és a Citroën Jumper harmadik generációjáról rántották le a leplet, szigorúan betartva a 12 éves modellciklust.

Az X250 kódjelű típuscsalád csupán a neveit örökölte a sikeres elődöktől, a konstrukció az utolsó csavarig új, és ezt az új formatervvel igyekeztek is hangsúlyozni a tervezők. Nyoma sincs az előző generáció sematikus vonásainak. A fura, púpos-lépcsőzetes frontkiképzés a Peugeot 106-ost és a Citroën C1-est, a felfelé kunkorodó fényszórók a Fiat Sedici-Suzuki SX4 párost juttathatják az eszünkbe. Az autó elejét persze könnyű lesz lecserélni, ha változik a divat, de az egy generációval korábbi Ford Transitokat idéző, szilvamag-forma oldalablakok, és a vaskos sárvédőívek alighanem újabb 12 évig köztünk maradnak.

Hátul a kategóriában megszokott módon sok minden lehet: fém oldalfalú doboz, tágas kisbusz-utastér, plató, vagy egyszerű létraalváz, amelyre a megrendelő azt építtet, amit csak akar. A zárt teherszállító változatot háromféle tengelytávval, négyféle hosszban és háromféle tetőmagassággal árulják, így a raktér mérete hét lépcsőben, 3 és 17 köbméter közt változhat. Alvázból négyféle tengelytávú létezik, ötféle hosszban. A megengedett össztömeg háromtól négy tonnáig terjedhet, a rakomány maximális súlya pedig 1000 és 2000 kilogramm között változhat kiviteltől függően. A hivatalos sajtóközleményből egyelőre nem derül ki, hogy a motorválaszték milyen hengerűrtartalmú dízelekből áll, de azt elárulták, hogy mindegyik négyhengeres, 16 szelepes, és megfelel az Euro4 károsanyag-kibocsátási szabvány feltételeinek. A leggyengébb motor 100, a legerősebb 156 lóerős, legnagyobb forgatónyomatékuk pedig 250 és 400 Nm közé esik. A korábbiaknál állítólag sokkal takarékosabb turbódízel motorokhoz öt- vagy hatsebességes váltó választható.

Az X250 állítólag hatalmas fejlődést hoz a biztonság és a kényelem terén. Tény, hogy a szériafelszereltség része az ABS és az elektronikus fékerő-elosztó, és az új teherautókat már négy tárcsafék lassítja, sőt, kipörgés-gátlóval és menetstabilizáló elektronikával is meg lehet rendelni a PSA-Fiat hármas ikreket. Ezen kívül vezetőoldali légzsák is jár minden változathoz, és utasoldali, illetve oldal- és függönylégzsákkal is elérhető. A Ducato-Boxer-Jumper hármas emellett szinte az összes, olcsóbb személyautóktól megszokott extrával felszerelhető: van hozzá klímaberendezés, Bluetooth kihangosító, mp3-lejátszós hi-fi, és egy csomó más hasznos, vagy csak kényelmes kiegészítő. Sajnos a lényeg, a vezetőfülke ergonómiája és zajszintje nemigen adható vissza számokban, így ezen a téren kénytelenek vagyunk a gyártók ígérgetéseivel beérni: szerintük az új haszonjármű-család egy személyautó komfortját nyújtja, csendes, és hosszú távon sem fárasztó.

A Fiat és a PSA egyelőre csak egy kis ízelítőt adott az új típuscsalád nyújtotta lehetőségekből, de még az idén Európa-szerte bemutatkoznak az új Ducato, Boxer és Jumper típusok, így a részletesebb adatokra és a személyes tapasztalatokra sem kell túl sokat várnunk.