Allard J2X: régmúlt idők hírnöke

2006.05.15. 14:35


Galéria - kattintson a képre

Az Allard márkára manapság már csak megszállott sportkocsi-rajongók emlékeznek, pedig a maga idejében igazán sikeresnek számított. Az alapító, Sydney Allard az elsők között fedezte fel, hogy igazán gyors autókat építhet, ha nagy, nyolchengeres amerikai motorokat kombinál könnyű, európai stílusú karosszériával. Az 1930-as évek végétől az 1950-es évek elejéig Angliában és Észak-Amerikában meglehetősen népszerűek is lettek az így tervezett Allard modellek, hiszen amellett, hogy a legtöbb korabeli sportkocsival könnyedén felvették a versenyt, a tömeggyártóktól származó alkatrészek miatt szinte bármelyik szerelő elboldogult a javításukkal.


Galéria - kattintson a képre

A csúcsot egykor a független hátsó felfüggesztésű J2 sorozat jelentette: ezeket a sportkocsikat a vásárló kívánsága szerint különféle V8-as motorokkal készítették. A J2X-ből 1951 és 1954 között mindössze 87 példány készült, és nem sokkal e típus gyártásának beszüntetése után a gyártó nehéz helyzetbe került. 1959 után már csak néhány autót építettek külön rendelésre, 1966-ban, az alapító halála után pedig a cég is megszűnt létezni. Az Allard fennállása alatt mintegy 1900 autót készített, és ezek jó része – különösen a sportos J-sorozat tagjai – ma is a gyűjtők féltett kincsei közé tartozik. A márka feltámasztásával több alkalommal is próbálkoztak már. 1991-ben egy cég megvette a márkanevet, de a gyártásig nem jutottak el, 1994 és 1997 között pedig Angliában készítettek egy J2 másolatot, de ez sem lett igazán sikeres.


Galéria - kattintson a képre

A legújabb próbálkozó egy kanadai vállalkozás, amely 1999 óta dolgozik az Allard feltámasztásán, és nemrég be is mutatták saját változatukat J2X Mk1 néven. A tervezők megtartották az eredeti formatervet a kerekekkel együtt forduló első sárvédőkkel, a kívül felfüggesztett pótkerékkel, a jelzésértékű szélvédőkkel és a karosszérián kívül elhelyezett lámpákkal. Belül azonban korszerű technika rejtőzik: a küllős kerekek mögött tárcsafékek bújnak meg négydugattyús féknyergekkel, a sebességváltó pedig ötsebességes manuális vagy négysebességes automata lehet. Ahogy az eredeti, a modern kori másolat is többféle, igazán erős V8-as motorral rendelhető, a Chrysler Hemi motorjait, illetve a Chevrolet és a Cadillac V8-asainak valamelyikét is el lehet helyezni a motortérben. A minimális teljesítmény így több mint 300 lóerő, azaz a régies, néhol már-már groteszk forma félelmetes menetteljesítményekkel párosul.

Az Allardhoz mindent kínálnak, ami csak elképzelhető egy ilyen klasszikus roadster esetében. Van hozzá többféle szélvédő, légkondicionáló, sőt, felfújható bőr deréktámasz is, persze mindez borsos felárért. Ami egyelőre nincs – bár állítólag már fejlesztik – az a tető és a teljes szélességű szélvédő, ezek helyett egyelőre vízálló kárpitozást, fűtött bőrkesztyűt, bőrdzsekit és klasszikus autós bőrsapkát ajánlanak.

Egy J2X Mk1-esért alaphangon kb. 95 ezer dollárt, azaz átszámítva úgy 20 millió forintot kérnek, bár arra talán így is van esély, hogy a tervekben szereplő évi 100 autónak gazdát találjanak.