Mercedesek és Chryslerek közös alapokon?

2006.06.08. 11:52

Végre megszűnhet a két márka műszaki különállása. Bár hivatalos információink egyelőre nincsenek, egyes, beszállítóktól származó hírek szerint a DaimlerChrysler új vezetése közös alapokra helyezné a Mercedes és a Chrysler csoport autóinak egy jelentős részét a következő öt-hat év során.

A Daimler-Benz és a Chrysler 1998-ban egyesült, és azóta igazi furcsa párként tartják számon a DaimlerChryslert autóiparban. Az összes többi hasonló cégösszevonás a műszaki együttműködés kialakításával kezdődik, és ez nem véletlen. A közös alkatrészekkel hatalmas összegeket lehet megspórolni anélkül, hogy ebből a vásárló bármit is észrevenne. A DC korábbi vezetése azonban, attól való félelmében, hogy ártana a Mercedes jó hírének, alig élt ezekkel a lehetőségekkel. Igaz, a Chryslernél használnak régebbi Mercedes automata váltókat, és néhány Mercedes dízelmotort is, de a fejlesztés még mindig párhuzamosan zajlik, pedig a két márka sok, nagyon hasonló méretű és felépítésű típust kínál. Az előző vezetés úgy képzelte, hogy a Chryslernek a Mitsubishi segíthet a fejlesztésben, a Mercedes pedig külön utakon járhat, de a japán gyártóval való szakítás lehetetlenné tette ennek a koncepciónak a kiteljesedését.

A DaimlerChrysler, illetve a Mercedes új vezetője, Dieter Zetsche azonban a Chrysler éléről érkezett, és úgy tűnik, ő végre megkezdi a két márka közt szorosabb kapcsolat kialakítását. A korábbi ellenzők pedig kénytelenek belemenni a játékba, mivel részben erősen megkérdőjelezhető stratégiájuknak volt köszönhető, hogy előbb a Chrysler, majd pedig a Mercedes kezdett pénzügyi mélyrepülésbe. A konkrét pletykák egyelőre két új, közös platformról szólnak. Az egyik a Chryslernél LY néven fejlesztett padlólemez, amelyre a 300C, illetve a Dodge Magnum és Charger modell utódai, valamint az új Dodge Challenger és Chrysler Imperial típus épülhet. Állítólag már erre a platformra épülhet a 2010-re várható új Mercedes E és az R osztály, valamint a CLS 2012-ben érkező újabb változatai. A másik közös alkatrészcsomag már a következő évtizedben érkezik, és terepjárókat építenek rá: a Jeep Grand Cherokee és a Mercedes ML osztály harmadik, illetve a Jeep Commander második generációját.

A harmadik fél a fejlesztésekben a Volkswagen-csoport lehet, amely már most is együttműködik a DaimlerChryslerrel kisebb haszonjárművek és egyterűek fejlesztésében. A VW nagy tapasztalatokkal rendelkezik a kisebb típusok fejlesztésében, így átveheti a Mitsubishi helyét, és segíthet kifejleszteni a Chrysler, sőt, talán a Mercedes elsőkerék-hajtású autóinak következő generációját is.