Magyar autóhelyzet, statisztikailag

2006.08.08. 13:55

A Gfk és a Szonda Ipsos felméréséből számszerűen is megismerhetjük a hazai autós helyzetet. A két piackutató cég adataiból kiderül például, hogy a magyar háztartások 44%-a tart minimum egy autót, és ez a szám az elmúlt öt évben keveset változott: már 2001-ben is 43%-nál tartottunk.

A felmérésnek számokkal is sikerült alátámasztania néhány logikus állítást. Így eddig is sejtettük, hogy vidéken nagyobb a haszna egy autónak, mint Budapesten, és tényleg, a fővárosban a háztartások 38%-a tart személygépjárművet, míg vidéken ugyanez az arány 45%. Az is köztudott, hogy nyugdíjból nem könnyű autót fenntartani, és valóban, a nyugdíjas háztartásoknak csupán 23%-a engedheti meg magának ezt a luxust. Nem úgy az idősebb dolgozó korosztály: a 40 és 49 év közöttiek mintegy 54%-ának van autója. Szintén a jövedelmekkel függhet össze, hogy míg az általános iskolai végzettséggel sem rendelkezők csupán 12%-a használ autót, addig a felsőfokú végzettséggel rendelkezők körében mintegy 67%-os ugyanez az arány. Két autóra nyilvánvalóan igazán keveseknek futja, és a számokat nézve ez a tétel is beigazolódik: az összes háztartás alig 6%-ában fordul elő egynél több autó.

Ha jobban belegondolunk, az sem nagy meglepetés, hogy a hazai autópark nagyrészt – egész pontosan 83%-ban – még mindig benzinmotoros típusokból áll. Egyrészt a dízeldivat viszonylag új keletű Nyugat-Európában is, és a magyar autópark nagyobb része még mindig régebbi típusokból áll. Másrészt a dízelmotoros autók még ma is érezhetően drágábbak, mint benzines társaik, és még a hazai újautó-vásárlók többsége számára is az ár az egyik legfontosabb tényező az autóvásárlásnál. A dízelmotoros típusok aránya jelenleg 13%, míg a vegyes, benzin- és gázüzemű autóból nagyjából úgy 1%-nyi fut az útjainkon.

Egy ilyen felmérésből persze nem hiányozhatnak az újautó-vásárlási szokásainkat és terveinket firtató kérdések. Így kiderült, hogy a 19 és 29 év közötti fiatalok közül minden ötödik új autót szeretne vásárolni a következő két év során, bár arra a piackutatók is rájöttek, hogy a válaszadó fiatalok egy része valószínűleg csak álmodozik. Úgy néz ki, sokkal közelebb áll az igazsághoz az összes háztartásra vonatkozó adat: úgy 11%-nyian szeretnék új autó vásárlására költeni a pénzüket a közeli jövőben, ami bizony jelentős visszaesést mutat, mert 2000-ben még 15% mondta ugyanezt.

A Gfk sajtóközleménye nyomán