Bemutatkozik a Nissan Qashqai

2006.09.06. 16:00

Az új típus formai szempontból már nem okoz túl nagy meglepetést, hiszen a legutóbbi kémfotókon álcázás nélkül láthattuk, de a most napvilágot láttak az első hivatalos adatok is.


Galéria - kattintson a képre

Ahogy azt már eddig is sejtettük, Európában megtartják a 2004-es tanulmányautó elnevezését, annak ellenére, hogy a Qashqai szó kiejtésével bizonyára lesznek még problémáink. Az autót a Nissan is csak körülírni tudja: azt mondják, épp félúton helyezkedik el egy tipikus, C szegmensbe sorolt ötajtós, és egy kompakt szabadidőautó között. Az Angliában működő Nissan Design Europe tervezőinek célja állítólag az volt, hogy megtartsák a hobbiterepjárók előnyös tulajdonságait, anélkül, hogy az autó örökölné a kategóriára jellemző agresszív karaktert. Ezt a törekvést egyrészt a személyautós stílusjegyekből építkező formaterv, másrészt az autó méretei jelzik. 4,31 méteres hosszával, 1,87 méteres szélességével, 1,61 méteres magasságával és 2,63 méteres tengelytávjával a Qashqai állítólag 100 mm-rel hosszabb és 150 mm-rel magasabb, mint egy tipikus csapott hátú ötajtós, de 150 mm-rel rövidebb és 130 mm-rel alacsonyabb, mint egy tipikus szabadidőautó, bár azt talán még maguk a Nissan marketingesei sem tudják, milyenek ezek a tipikus járművek.

Ami a műszaki részleteket illeti, az új modell jórészt már ismert elemekből építkezik. A két erősebbik típusváltozathoz járó All-Mode 4x4 fantázianevű négykerék-hajtással épp úgy találkozhattunk már más modelljeikben is, mint az öt- és hatsebességes kézi kapcsolású, a hatsebességes automata, vagy a fokozatmentes CVT váltókkal, amelyekkel ezt a típust felszerelik. A motorválaszték is ismerős lehet: egy 1,6 literes 115 lóerős és egy 2 literes, 140 lóerős benzines, valamint egy 1,5 literes 106 lóerős és egy 2 literes 150 lóerős dízelüzemű négyhengeres alkotja. A benzinmotorok a Nissan, a dízelek pedig a Renault fejlesztései.


Galéria - kattintson a képre

A Qashqai ugyan meglehetősen szokatlan jármű, de mégsem lesz konkurencia híján az európai piacon. Nem tudni, hogy a jól működő ipari kémkedésnek köszönhető, vagy csak a piac igényeit mérték fel a gyártók hasonlóképpen, de a Dodge Caliber, és a hamarosan bemutatkozó VW Tiguan is hasonló szerzet. Ennek ellenére Carlos Goshn, a Renault-Nissan szövetség vezetője abban reménykedik, hogy az Angliában gyártásba kerülő típusból csak Európában minimum 100 ezer példányt sikerül eladniuk évente, többségében olyan vásárlóknak, akik korábban nem Nissant vezettek. A típussal kapcsolatos tervekről annyit árultak el eddig, hogy a párizsi bemutató után szűk hat hónappal, 2007 februárjában kezdik meg a piaci bevezetést, később pedig Japánba, és más tengeren túli piacokra is szállítanak az angliai Sunderlandben összeszerelt autókból, igaz, egyes piacokon Dualis néven ismerik majd a típust.

Nagyon valószínű, hogy a Qashqai leváltja az Almera, és talán a Primera típusokat is, bár egyelőre nem vehető biztosra, mivel a típus bemutatása kapcsán erről furcsa módon egy szó sem esett. Még az is elképzelhető, hogy a Nissannál nem született meg a végleges döntés, hiszen Japánban és Észak-Amerikában hosszú évek óta forgalmaznak olyan típusokat, amelyek az Almera közvetlen utódai lehetnének, és ezeket elvileg Európában is bemutathatnák viszonylag rövid időn belül. Ugyanakkor úgy néz ki, hogy Európában egy új szerepkört talált magának a Nissan a Renault mellett, hogy elkerülje a közvetlen versenyt partnerével: rétegmodelleket forgalmaz, amilyeneket egyáltalán nem találunk a Renault palettáján. Az egyetlen kivétel talán a Micra maradhat, amelyből hatalmas mennyiség fogy évről évre, ám a Note, a Qashqai, a 350Z, a Murano, és a cég számos terepjáró modellje jól illeszkedik az új filozófiához.