Renault Nepta: luxuskabrió franciásan

2006.09.08. 12:21

Galéria - kattintson a képre

Az elegáns, négyajtós kabriótanulmányt Párizsban leplezik le. A Nepta első ránézésre egyáltalán nem tűnik Renault-nak, de még csak francia autónak sem, ha eltekintünk a rombuszforma emblémától. Orrmotoros és hátsókerék-hajtású, minimális első és hatalmas hátsó túlnyúlással és alacsony szélvédővel. Franciaországban emberemlékezet óta nem készül még csak hasonló jármű sem. A magyarázat egyszerű: a Renault tervezői nem saját alkatrészekkel dolgoztak, a motor, és valószínűleg a Nepta összes többi műszaki részlete is a Nissantól származik.


Galéria - kattintson a képre

A karosszéria egyszerűnek tűnő, de néhány váratlan helyen felbukkanó éllel hatásosan megbolondított formája viszont korábbi Renault tanulmányautókról már ismerős lehet, bár a cég sorozatgyártmányain ezzel a formanyelvvel még nyomokban sem találkozhattunk eddig. Az autó orrát ezúttal határozottan agresszív vonásokkal ruházták fel, amelyek a karosszéria karcsú, nyúlánk formájával és szürkés színeivel együtt valamiféle eddig ismeretlen vízi ragadozónak láttatják az autót. A tervezők azonban nem álltak meg itt; a szokatlan formatervet néhány meglepő megoldással próbálták még látványosabbá tenni. Ezért a Neptára nem hagyományos ajtókat terveztek. A motorház elejétől a csomagtartófedél első pereméig egyetlen,3,76 méter hosszú, felfelé nyíló ajtó alkotja az autó oldalát, amely a hossztengely mentén elhelyezett zsanérokon fordul. Egy ilyen óriási elemet persze nehéz és veszélyes volna kézi erővel mozgatni, ezért ezt a feladatot villanymotorokra bízták a francia tervezők, és különféle érzékelők beépítése révén arról is gondoskodtak, hogy senkire és semmire ne csukódhasson rá a szerkezet. Nem különösen praktikus megoldás, de felkelti a figyelmet, és egy tanulmányautónál ez a legfontosabb.


Galéria - kattintson a képre

Belül ugyanaz a szerves dizájn folytatódik, ami az autó külsejére is jellemző. A kagylóforma ülések páronként egyetlen darabból készültek, és szinte ráfolynak a kardánalagút kitüremkedésére. A műszerfal formája is hasonlóan egyszerű felületű és lágy vonalvezetésű, műszerek vagy kapcsolók pedig alig vannak rajta. Érdekes megoldás, hogy az ülések egyáltalán nem állíthatóak, viszont az egyküllős kormánykerék és a pedálsor is motorosan mozgatható, így a vezető mégis könnyen megtalálhatja az autóban az ideális üléshelyzetet. A Neptát egyértelműen kényelmes túrakocsinak szánták, így a hátsó üléseken is elegendő hely jut két felnőtt számára. Sőt, a tervezők még a szórakoztatásukra is gondoltak, így az első ülések háttámláiba egy-egy nagyméretű kijelzőt szereltek.


Galéria - kattintson a képre

A 4,995 méter hosszú, 1,956 méter széles és csupán 1,332 méter magas luxuskabrió lemezei alatt a Nissantól származó hajtásláncot találunk. A 3,5 literes V6-ost, amelyet a Nissan 350Z-ből ismerhetünk, ezúttal két turbófeltöltő látja el nagynyomású levegővel, így a maximális teljesítménye 420 lóerő, legnagyobb, 560 Nm-es forgatónyomatékát pedig már 3000-es percenkénti fordulatszámon leadja. A motor hétsebességes, kézzel is kapcsolgatható automata váltón keresztül hajtja a 23 hüvelykes felnikből és Michelin PAX 275-ös gumiabroncsokból álló hátsó kerekeket. Nem csoda, hogy a Nepta sportautókat megszégyenítő gyorsulásra képes: 4,9 másodperc alatt elérheti a 100 km/h-t.

A Nepta számos korábbi Renault tanulmányhoz hasonlóan igazi prémium kategóriás modell lehetne, ha valaha is megvalósulna. A Renault azonban nem prémium márka, és nehéz elképzelni, hogy valaha is az lesz belőle, így alighanem ez a szépséges luxuskabrió is csak testet öltött álom marad.