Ford Airstream: guruló futurizmus

2007.01.09. 15:54

A legendás Airstream lakókocsik formavilágát örökölte a Ford hipermodern tanulmány-kisbusza. A tükörfényes, gömbölyded formák Észak-Amerikában nem ismeretlenek, csakhogy eddig elsősorban Airstream lakókocsikon találkozhatott velük a közönség. Az lakókocsi-gyártó 75. születésnapja alkalmából fogott össze a Forddal egy közös tanulmányautó elkészítésének erejéig.


Galéria - kattintson a képre

A Ford Airstream lélegzetelállító külseje hatalmas, nappalikat idéző kényelmű belső teret rejt. A sofőr és utasa két forgatható kagylóülésben foglalhat helyet, hátul pedig az autóban körbefutó kanapé, és egy henger alakú LCD kijelző gondoskodik a megfeleő komfortról és szórakozásról. Ráadásul a jobboldalt elhelyezett, felfelé nyíló ajtó, amely az oldalfalnak több mint a felét teszi ki, a kényelmes ki- és beszállási lehetőséget teremt. Az összhatást az oldalt és a tetőn elhelyezett ablakok világító keretei teszik teljessé, amelyek sötétben földön túli jelenséggé teszik a járművet.

Már ennyi is elegendő lenne, hogy a 4,7 méteres járművet érdekessé tegye, de a Ford mérnökei ráadásul különleges hajtásrendszert fejlesztettek az Airstream számára. Az autó mozgatását villanymotorok végzik, a működésükhöz szükséges szükséges energia tárolását pedig nagy kapacitású akkumulátorokkal oldották meg. Mindez persze nem volna igazán érdekes, de az akkumulátorok nem csak az elektromos hálózatról tölthetők fel, de menet közben, hidrogénnel működtetett üzemanyagcellák segítségével is, így az autó hatótávolsága semmivel sem kisebb, mint belső égésű motorokkal felszerelt társaié.


Galéria - kattintson a képre

Ráadásul a Ford partnere, a Ballard állítólag olyan üzemanyagcellákat szállított a tanulmányautóhoz, amelyek fele akkora súlyúak és méretűek, illetve fele olyan drágák, mint hasonló teljesítményű elődeik, sőt, alacsony hőmérsékleten is működőképesek maradnak. Sajnos a Ford egyelőre nem közölt adatokat, így nem tudjuk, hogy az új üzemanyagcellás-elektromos hibrid hajtáslánc mennyire hatékony, de ha a sajtóanyag állításai fedik a valóságot, akkor ezzel a rendszerrel megközelíthetik a belső égésű motorokkal elérhető hatótávolságot és teljesítményt.

Az Airstream határozottan izgalmas, vonzó tanulmány, de sorozatgyártmány biztos nem lesz belőle, és nem csak bátor formaterve, vagy költséges hajtáslánca miatt. A Fordnak most, hogy tízmilliárdos nagyságrendű éves veszteségre számíthat, aligha volna pénze és mérnöki kapacitása egy ilyen, jelentős kockázatot jelentő, különleges modell szériaéretté fejlesztésére, még akkor sem, ha a lemezek alá szokványosabb belső égésű motort építenének.