2500 milliárdot veszített a Ford

2007.01.26. 09:28

A cég 103 éves története során soha nem volt ennyire rossz helyzetben az amerikai óriásvállalat. A Ford a 2006-os évet 12,7 milliárd dolláros, azaz átszámítva több mint 2500 milliárd forintos negatív mérleggel zárta, így nem csak saját történetében ért el negatív rekordot, de abszolút értékben is az utóbbi évtizedek legnagyobb veszteségét érte el az autóiparban.


A Ford sokáig az Explorerhez...

Tavaly a GM több mint tízmilliárd dolláros vesztesége is nagy vihart kavart, a Ford azonban kisebb cég, nagyobb deficittel, így a válság, ha lehet, még mélyebb. A vállalat annak köszönheti, hogy nem kell lehúznia a rolót, hogy hasonló nagyságrendű készpénztartalékkal rendelkezett az év elején, és a veszteségek egy jelentős része még magyarázható egyszeri költségekkel, amelyek épp a Ford hosszú távú önmegmentési programjából származnak. Ugyanakkor 2009-ig nem várható, hogy a helyzet sokat javuljon.


...az Expedition-höz és az...

A Way Forward fantázianevű átszervezési program, amelynek keretében 16 üzemet zárnak be és 45 ezer főt tesznek az utcára Észak-Amerikában, a következő két évben nagyjából még további tízmilliárd dollárt fog felemészteni, és közben típusfejlesztésre is minimum hétmilliárdot kell költenie a Fordnak, ha szeretné lecserélni egyre kevésbé vonzó amerikai modellpalettáját. Ehhez jön még a működésből eredő veszteség, amely évente akár 2-3 milliárd dollárra is rúghat. Így most biztosnak látszik, hogy az évtized végére a Ford kénytelen lesz jelentős mennyiségű adósságot felhalmozni, vagy újabb részlegeit értékesíteni, ha talpon akar maradni.


...F150-eshez hasonló típusokból élt, de már nem megy olyan jól az üzlet, mint néhány éve.

Egyes elemzők már évekkel korábban figyelmeztettek, hogy a Ford amerikai részlegének változtatnia kell a stratégiáján, vagy komoly bajok elé néz. A gond az, hogy a vállalatóriás legjelentősebb piacán elhanyagolta a modellfejlesztést az elmúlt bő egy évtizedben, és csupán néhány jól sikerült típusának – elsősorban hatalmas, elavult technikára épülő terepjáróinak és kisteherautóinak – sikeréből élt. Ugyanakkor a nyereség jelentős részét olyan cégek felvásárlására költötte, amelyek vagy veszteségesek, vagy a legjobb esetben is csupán minimális profitot hoznak.

A pesszimista jóslatok a múlt év végén kezdtek valóra válni. Az üzemanyagárak növekedése és az egyre korszerűbb típusokat kínáló konkurencia nyomása a korábbi sikertípusok eladásainak drasztikus csökkenéséhez vezetett, és a Ford vezetőinek nem volt kész válaszuk a megváltozott helyzetre. A kérdés most az, hogy a hirtelen összeütött válságtervek eredményre vezetnek-e. Ha igen, akkor a Ford még megmenekülhet, de ha nem, az könnyen az autóipar történetének eddigi legnagyobb összeomlásához vezethet.