Túl sikeres a Toyota?

2007.02.14. 14:33

Úgy néz ki, a japánok még az idén megelőzhetik a General Motorst az egy éven belül eladott autók számát tekintve, de ennek lehetnek kellemetlen következményei is. Egyes elemzések szerint a Toyota hihetetlen sikere elsősorban Észak-Amerikában válthat ki ellenérzéseket a vásárlókból, ami akár az eladások visszaeséséhez is vezethet, de ami a Toyota számára még kellemetlenebb lenne, az amerikai kormányzatot is cselekvésre késztetheti.


Galéria - kattintson a képre

A Toyota jelenlegi nyereségének egy részét az alacsony jenárfolyamnak köszönheti, becslések szerint csak a jen-dollár átváltás több mint 1000 dollárnyi hasznot hoz minden, Japánból Észak-Amerikába szállított autó után. Ez a helyzet leginkább az amerikai ipart sújtja, így többek közt az amerikai autógyártók is azt szeretnék elérni, hogy a kormányzat gyakoroljon nyomást a nemzeti valuta árfolyamát mesterségesen alacsonyan tartó Japánra, és a többi, hasonló pénzügypolitikát követő távol-keleti országra. Ha a Toyota átveszi az első számú autógyártó szerepét, az újabb érv lehet a Fehér Ház beavatkozására várók kezében.

A japán gyártó előretörésének egy másik lehetséges következménye azoknak az amerikai munkavállalóknak a tiltakozása lehet, akiket a GM, a Ford és a Chrysler bocsát el, épp a távol-keleti konkurencia megerősödése okozta csökkenő eladások miatt. Ugyanakkor a Toyota szerint ez a veszély nem valós, hiszen ők csaknem ugyanannyi új munkahelyet teremtenek új észak-amerikai üzemeik beindításával, mint amennyit az amerikai cégek megszüntetnek.

"Lassanként az iparág első számú cége leszünk, és ez jelentős veszélyekkel, és felelősséggel jár" – nyilatkozta a Toyota amerikai leányvállalatát igazgató Szeicsi Szudo, de hozzátette, hogy természetesnek tartja a rivális vállalatok féltékenységét, és az ezzel járó kihívásokat.