Negyven éves a Mazda Wankel-motorja

2007.05.31. 12:46

Tegnap volt negyven éve, hogy megkezdték a Cosmo Sport kupé, az első Wankel-motoros Mazda forgalmazását. Ez akkortájt persze nem volt olyan nagy különlegesség, hiszen több európai gyártó is gyártott forgódugattyús motorral hajtott autókat, de a Mazda az egyetlen, amely kitartott a szokatlan műszaki megoldás fejlesztése mellett.

Eleinte elsősorban japán belpiaci modellekbe építették be a saját fejlesztésű Wankel-motorokat, de az 1978-ban bemutatott RX-7 sorozat hamar világhírt hozott a forgódugattyús Mazdáknak. A méretéhez és súlyához képest erős motortípus természetesen a versenypályán is bizonyított. Legnagyobb sikereként a 787B jelzésű Wankel-motoros sportkocsi-prototípus Le Mans-i győzelmét emlegetik, amellyel 1991-ben sikerült meglepni a világot. Az ezredforduló környékén egy rövid ideig úgy nézett ki, a Mazda feladja az RX sorozatot, és vele a forgódugattyús motorok fejlesztését, de ehelyett – a legenda szerint néhány munkamániás fejlesztőmérnöknek köszönhetően – elkészítették a korszerű Renesis motort, amely a különleges, négyajtós RX-8 sportkocsiban 2003 áprilisában került piacra.

A Mazda eddig 1,97 millió Wankel-motoros autót készített, és most úgy látszik, hogy hamarosan elkészülhet a kétmilliomodik is. A japánok, ahogy 40 éve, ma is jövőbe mutató megoldásként értékelik a forgódugattyús motort.