Diétás tanácsok a Mazdától

2007.07.20. 12:15

A japán gyártó részletezte, hogy miképp sikerült 100 kilogrammot lefaragnia legújabb kisautója, a Mazda2-es tömegéből. A fogyás mintegy 60%-át állítólag pusztán konstrukciós változtatásokkal érték el. Egyebek közt nagy szilárdságú acélból készítették a teherviselő elemeket és áthelyezték a katalizátort, hogy könnyebb lehessen a kipufogórendszer, sőt, még a gyári hangszórókat is könnyebb mágnesekkel készítik. Emellett további 20% súlycsökkenést az autó arányainak megváltoztatásával, és ugyanennyit a méretek csökkentésével értek el.

Az utóbbi egy-másfél évtizedben a szigorodó biztonsági előírásoknak, és a kényelmi szolgáltatások iránti igények növekedésének köszönhetően az autók tömege átlagosan 2-300 kilogrammal nőtt. Manapság a legkisebb személyautók többsége is csaknem 1000 kilogrammos üresen, a nagyobb, családi modellek pedig jellemzően 1,2-1,3 tonnát nyomnak. Az autógyártók azonban csak mostanság kezdtek foglalkozni a kérdéssel, mivel a tömeg csökkentése a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás csökkentésének egyik legolcsóbb eszköze.

A luxusautó-gyártók drágább megoldásokat – például alumínium és műanyag karosszériaelemeket – is alkalmaznak a súlycsökkentés érdekében, míg a tömeggyártók csak a Mazda által használtakhoz hasonló trükköket vethetnek be.