Lotus Elise SC: pille-roadster kompresszorral

2007.10.25. 13:35

Újabb Elise-változatot dob piacra a Lotus, amelyből már nem hiányzik az erő, sőt, sokkal többet is kínál, mint amennyit egy hétköznapi sofőr valaha is kihasználna.

Az 1,8 literes, változó szelepvezérlésű Toyota-motor kompresszoros változata nem újdonság, a csukott Exige S-ben egy ideje már elérhető. A maga 218 lóerejével nem is tűnik igazán nagy számnak, hiszen már a japánoktól vásárolt 2-ZZ VVTL-i alapmotor is 192 lóerő leadására képes, de az alumínium vázas, pillekönnyű Lotusokkal csodákat művel az Eaton kompresszoros kivitel, főképp kövér nyomatékgörbéjének köszönhetően. A 903 kilogrammos Elise-t például 4,4 másodperc alatt gyorsítja 100 km/h-ra, azaz az új SC eddig a sebességtartományig jobban gyorsul, mint a német luxusautó-gyártók nagy V8-as sportszedánjai és sportkupéi. Végsebessége persze jóval kisebb, de nem valószínű, hogy a gyakorlatban bárkinek kevés volna a 240 km/h-s csúcsérték, főleg egy olyan élményautóval, amely az autópályák helyett inkább szerpentineken vagy versenypályákon van elemében. Ráadásul az Elise SC kifejezetten takarékosan is vezethető. Ha valaki nem ragaszkodik a padlógáz-padlófék stílushoz – nyilván nem könnyű megállni egy ilyen kis méregzsákban – az akár 9,1 liter benzinnel is megtehet 100 kilométert.

Az Elise még mindig szűk és kényelmetlen, de aki a száguldás élménye kedvéért vesz autót, annak korábban is a könnyű angol sportgép volt a legjobb választás. Az SC-vel viszont rátettek még egy lapáttal a Lotusnál. Ez a változat már nem csak üveghangon visító motorral megy életveszélyesen.