2/4SIGHT: két- és négyütemű motor egyben

2008.03.26. 12:23

A brit Ricardo Intézet bő két éve foglalkozik az új típusú motor fejlesztésével, és most megmutatták az első működőképes prototípust, amely eddig bíztató eredményeket szolgáltat.


Galéria - kattintson a képre

A 2/4SIGHT motor lényege, hogy részterhelésnél hagyományos négyütemű motorként működik, amikor viszont nagy teljesítményre van szükség, akkor szelepes kétütemű motorként üzemelhet, csaknem a duplájára növelve az elérhető teljesítményt. Ezzel a megoldással a Ricardo fejlesztői szerint egy kétliteres, hathengeres motor teljesítménye egy másfél-kétszer akkora négyüteműének felelhet meg, míg a fogyasztása és a károsanyag-kibocsátása sokkal alacsonyabb maradhat.


Galéria - kattintson a képre

A próbákat egyelőre egy 2,1 literes V6-os egyik hengersorával végzik, és eddig úgy tűnik, megérte időt és pénzt ölni a kísérletezésbe. A tesztmotor 1000-es percenkénti fordulatszámon 150, 2500-as fordulaton pedig 230 Nm nyomaték leadására képes, azaz a teljes hathengeres nyomatéka már az alapjárat közelében 300, 2500-as fordulatszám mellett pedig 460 Nm körül alakulna. Ez azt mutatja, hogy a feltételezés, miszerint a 2,1 literes 2/4SIGHT motor elvben egy 4 literes V8-assal egyenértékű teljesítmény dolgában, helytálló. A kísérleteken alapuló szimuláció szerint a Ricardo motorja 27%-kal kevesebb benzint fogyasztana, mint a neki teljesítményben nagyjából megfelelő 3,5 literes V6-os egy 1,8 tonnás össztömegű átlagos személyautóba szerelve, szén-dioxid-kibocsátása pedig 260 helyett 190 g/km körül alakulna.

Azt ugyanakkor még nehéz volna megjósolni, hogy a 2/4SIGHT valóban eljuthat-e valaha is a szériagyártásig. A működéséhez ugyanis kompresszor, közvetlen befecskendezés, és egy különleges, változtatható sebességű szelepvezérlő rendszer kell, így gyártani egész biztosan nem lesz olcsó, legalábbis eleinte, ameddig el nem terjed.