Elektromos feltöltő: ez lesz az új sláger?

2008.04.03. 12:03

Az évtized elején a kompresszoros motorok terjedésének lehettünk tanúi, mostanság pedig a turbófeltöltés éli reneszánszát, de egy brit cég, a Controlled Power Technologies abban bízik, hogy új megoldásával mindkét hagyományos feltöltési rendszert háttérbe szoríthatja néhány éven belül.

A jelenleg használt feltöltőrendszerek, bár sokat fejlődtek az elmúlt egy-két évtizedben, korántsem hibátlanok. A mechanikus kompresszorok a levegő összesűrítéséhez szükséges energiát a motortól veszik el, így csökkentik annak hatásfokát. Ugyanakkor a turbófeltöltők késedelmét sem sikerült eddig teljesen eltüntetni. Egyes gyártók, mint a VW a TSI motorok esetében, a két megoldás kombinációjával próbálják kiküszöbölni a hátrányokat, mások pedig egy kisebb és egy nagyobb turbófeltöltőt használnak ugyanebből a célból. Ezek a kombinált rendszerek azonban komplikáltak és drágák.

A CPT szerint épp ezért lehet az elektromos hajtású feltöltő a jövő megoldása. A villanymotorral hajtott kompresszor azonnal reagál, csak annyi energiát emészt fel, amennyi feltétlen szükséges, és jóval egyszerűbben szabályozható a töltőnyomása, mint a turbónak vagy a mechanikus kompresszornak, így könnyebben illeszthető bármilyen motorhoz. A brit cég VTES nevű rendszere ráadásul állítólag már most is készen áll a szériagyártásra, és egyaránt használható dízel- és benzinmotorokon. A teszteket egy 1,2 literes benzinmotorral végezték, amely a villamos kompresszorral állítólag egy kétliteres szívómotorral egyenértékű teljesítményt képes leadni, de 40%-kal gyorsabban reagál a gázpedál parancsaira, jóval kevesebbet fogyaszt, és alacsonyabb károsanyag-kibocsátást produkál, azaz a korszerű turbómotorok pozitív tulajdonságaival rendelkezik, azok hátrányai nélkül.

Egyelőre nem tudjuk, hogy van-e olyan autógyártó, amely ráharapott a CPT ötletére, de egyáltalán nem csodálkoznánk rajta, ha két-három éven belül megjelennének az első sorozatgyártású, elektromos feltöltős motorok.