Lotus Eco Elise: környezetbarátság, másképp

2008.07.10. 11:55

Nem feltétlen kell milliárdokat ölni hibrid hajtásláncok, vagy étvágytalan dízelmotorok fejlesztésébe, hogy egy autó kevesebb kárt okozzon a környezetének. Erre szolgáltat példát a Lotus legújabb tanulmányautója, a Londonban bemutatkozó Eco Elise Concept


Galéria - kattintson a képre

A Lotusnál azt gondolták, a környezet védelme a gyártásnál kezdődik. A mai autókban lassan több a műanyag, mint a fém, vagy bármilyen más anyag, pedig számos területen használhatnának könnyebben lebomló, a környezetet a gyártás során, illetve az autó életciklusának végén is kevésbé károsító anyagokat. Az Eco Elise ebben a szellemben készült: a karosszéria fényezését vízbázisú festékkel oldották meg, a belső térben pedig ahol csak lehetett, kender és gyapjú alapanyagú szöveteket használtak. Ez elsőre talán nem tűnik nagy dolognak, de jó irányt mutat: nagyobb méretekben alkalmazva ezzel a módszerrel nagy mennyiségű vegyi hulladék környezetbe jutását lehet így meggátolni.


Galéria - kattintson a képre

A másik, a gyártó részéről szintén filléres megoldás az autó tömegének csökkentése: az Eco Elise erre is jó példa. Bár a Lotus sportkocsija eleve nagyon könnyű, további 32 kilogrammot faragtak a súlyából, ami - ha 100 kilométeren csak néhány centiliterrel is - de szintén kisebb fogyasztást eredményez. Egy másik trükk, hogy a sofőrt a motor és a váltó helyes használatára, és ezzel közvetve takarékosabb vezetésre ösztönzi az autóba épített váltásjelző rendszer. Ez az egyszerű szerkezet jelzi, hogy mely fordulatszámnál érdemes másik fokozatba kapcsolni, így a motor viszonylag könnyen az optimális üzemi tartományban tartható.

A Lotus vezérigazgatója, Mike Kimberley szerint az Eco Elise ugyan nem produkál látványos fogyasztás- vagy károsanyag-kibocsátás-csökkenést, sőt, falrengető újdonságokat sem vonultat fel, viszont olyan ötleteket mutat be, amelyek filléres befektetéssel megvalósíthatók, így együtt mégis érezhetően csökkentik a környezet terhelését.