Olvad az amerikai autóiparnak szánt állami segély

2008.12.11. 15:14

Az alsóházon átment a javaslat, de a képviselők a korábban emlegetett 15 helyett 14 milliárd dollárt szavaztak meg Detroitnak. A szenátusban további viták várhatók.

A hét végén úgy tűnt, a detroiti autógyártókat rövid távon kisegítő 15 milliárd dolláros gyorssegély kiutalása már csak idő kérdése, de úgy néz ki, a helyzet mégsem ilyen egyszerű. A republikánus képviselők egy része ugyanis úgy véli, a detroiti autóipar elsősorban magának köszönheti tragikus anyagi helyzetét, a válság csak előrébb hozta az amúgy is elkerülhetetlen összeomlást, ezért kár volna az adófizetők pénzét egy ilyen lyukas zsákba önteni. Valószínűleg ennek is köszönhető, hogy az összeg 14 milliárd dollárra apadt, és úgy néz ki, lesz egy olyan tisztviselő vagy hivatal, amely a pénz elköltését szigorúan ellenőrzi, és nemet mondhat majd minden 100 millió dollár feletti értékű szerződésre, amelyet az állami segélyből fedeznének. A viták során még azt is felvetették, hogy le kellene váltani a GM és a Chrysler vezetőit - elsősorban a GM-vezér, Rick Wagoner neve merült fel -, bár ezt a legtöbb szakértő elhamarkodott lépésnek tartaná, hiszen egy új igazgatónak hónapokba telne, míg képbe kerülne, és megalapozott döntéseket hozhatna, erre viszont most nincs idő.

A következő akadály a szenátus, ahol gyakorlatilag egyensúlyban van a két oldal. Mivel Barack Obama lemondott saját szenátusi hivataláról, jelenleg 47 demokrata, 49 republikánus és két, a demokratákat támogató független szenátoron múlik a javaslat sorsa. Ez a gyakorlatban patthelyzetet eredményez, amelyet egyes elemzők szerint Dick Cheney alelnök, illetve néhány, az autógyártásban komolyan érdekelt állam szenátora fordíthat az autóipar kisegítését támogatók javára.

Mindez parázs vitákat eredményezhet, viszont abban egyelőre senki nem kételkedik, hogy a pénzt heteken belül megkapják az autógyárak. A kérdés most már csak az, hogy milyen feltételekkel, és mennyire szigorú ellenőrzés mellett költhetnek belőle, illetve hogy cserébe mekkora befolyást nyer a politika Észak-Amerika autóipara felett.

Nem ad hitelt autóra a bank? Kell a pénz a házfelújításra, ezért mégis megtartja a tízéves Mondeót, de már köhög, és javítani kéne? Tavaly még büszke volt rá, de ma már soknak tűnik a Carina kilencliteres fogyasztása? Vagy egyszerűen csak jó és olcsó akkut keres? Olvasgassa a Válságblogot, amelyben mind több, a krízissel kapcsolatos megoldási ötlettel állunk elő. Kattintson ide, autózzon velünk benzinpárán, tartsa fenn verdáját hulladékpapír-áron!