Lincoln C: luxusmodell Ford Focus alapon

2009.01.14. 11:54

Valószínűleg a Detroitban leleplezett C-Concept a valaha volt legkisebb Lincoln modell, mégsem lepődik meg rajta senki, hisz Amerikában is múlófélben van a benzinvedelő óriások kora.

A C-Concept elsősorban szokatlan formájával sokkolta a show-látogatókat: oldalának és hátuljának lépcsőzetes kialakítása és a sarkokba tolt hátsó kerekek miatt olyan érzést kelt, mintha eredetileg valami lapos sportkocsinak szánták volna, és csak utólag került volna rá a magasabb felépítmény. A tervezők alighanem így próbálták meg tompítani a kontrasztot, ami a kompakt modell és a Lincoln elfogadott arculata közt feszül, de a végeredmény valahogy úgy lett furcsa, mint a Renault Mégane második generációja. Egy tanulmányautótól persze elfogadható ez a különös forma is, amelyet ráadásul más érdekes megoldásokkal is igyekeztek feldobni. Ilyenek az egymástól távolodva nyíló oldalajtók, amelyek B-oszlop hiányában egyetlen hatalmas nyílást fednek, a széles, elöl-hátul háromszemélyes, a lábszárat is támasztó ülőpadok vagy a háromfelé osztott üvegtető, amelynek középső szekciója épp a Lincoln keresztjét formázza.

A belső teret elegáns minimalizmus jellemzi: világos bőr és egy érdekes, sötétszürke, szálcsiszolt anyag váltja egymást az 1950-es és '60-as évek futurizmusát felidéző formákon. A tervezők itt a kezelőfelületek kialakításában igyekeztek újat mutatni. A középrész nélküli kormánykerék a Citroën megoldását idézi, de teljesen hiányoznak a megszokott kapcsolók és műszerek. Az információkat a műszerfalba épített kijelzőkön jelenítik meg, a kezelőszervek nagy része pedig a kormánykerék karimájára került. A Fordnál ezzel remélik elérni, hogy az autó funkcióinak elérése a lehető legkisebb mértékben zavarja a sofőrt a vezetésben, ugyanakkor minden szolgáltatás könnyen elérhető legyen.

Műszaki szempontból a hajtáslánc számít újdonságnak. A fronthajtású modell orrába új, 1,6 literes, turbófeltöltéses benzinmotor kerül, az EcoBoost sorozat eddigi legkisebb tagja, amelyről a gyáriak csak annyit mondtak, hogy egy kisebb V6-os teljesítményét nyújtja. Ehhez a Ford új, hatsebességes, dupla kuplungos, PowerShift fantázianevű mechanikus automata váltója csatlakozik. Mind a motor, mind a váltó komoly szerepet játszik a cég terveiben: a következő néhány évben több típusban is felbukkannak majd.

A C-Concept egyelőre csupán tanulmány, de a Ford formatervezési igazgatója, Peter Holbury szerint nem kizárt, hogy később hasonló méretű modelleket is kínál majd a Lincoln márka. "Ugyanazt a filozófiát alkalmazhatjuk itt is, amelyet korábban a szórakoztató elektronika esetében láttunk működni. A vásárlók ott már megszokhatták, hogy többet fizessenek egy kisebb méretű terméknél. Az emberek elégedettek lesznek a kisebb autókkal is, mindaddig, amíg kielégítve érzik az igényeiket, hiszen egy kisebb modellel egyszerűbb lesz közlekedni a városban, a természetben is kevesebb kárt tesz és fenntartani is olcsóbb." - mondta Holbury.

Mi nem vagyunk benne biztosak, hogy az amerikai vásárlókat ilyen egyszerű lesz leszoktatni a nagykocsik használatáról, de úgy néz ki, hosszabb távon számukra sincsen igazán más megoldás.