Elmarad az országúti cirkálók reneszánsza

2009.01.16. 12:34

A GM és a Ford is leállította a nagy, hátsókerék-hajtású személyautók új generációjának fejlesztését, annak ellenére, hogy mindkét cég dollármilliókat ölt a projektekbe az elmúlt években.

A General Motors kínálatában két ilyen típus, az Ausztráliából importált Pontiac G8, és a Chevrolet Camaro már felbukkant, de úgy néz ki, több hasonló felépítésű autó már nem készül. Több amerikai típust nem építenek az ausztrál Holden által kifejlesztett Zeta padlólemezre, így a Cadillac márka marad az egyetlen, amely továbbra is kínál majd hátsókerék-hajtású modelleket a már meglevő, de igencsak drága Sigma platformra építve. "Néhány éve elhatároztuk, hogy globális modellek egész sorát építjük a kiváló Zeta platformra, de a körülmények megváltozása miatt el kellett vetnünk ezt az elképzelést" - nyilatkozta Bob Lutz, a GM termékfejlesztésért felelős alelnöke.

Ugyanitt, a Detroit Motor Show-n a Ford vezetősége is hasonló bejelentést tett: ők is leállítják a hátsókerék-hajtású szedánok fejlesztését, pedig állítólag kettő is készült volna: egy a Ford, egy pedig a Lincoln számára. A különbség annyi, hogy a Ford még a program elején járt, így a stratégia megváltoztatása nem okoz jelentős veszteséget a számukra. Ez valószínűleg azt jelenti, hogy hosszabb távon a Mustang marad az egyetlen, nem fronthajtásos padlólemezre épülő Ford modell, hiszen az 1990-es évek eleje óta szinte változatlan formában, és elsősorban flottamegrendelőknek - rendőrségnek, kormányügynökségeknek, taxivállalatoknak és limuzin-szolgálatoknak - gyártott Ford Crown Victoria és Lincoln Town Car modellek napjai meg vannak számlálva. Az amerikai Ford újabb nagy személyautói ma már szinte kivétel nélkül a Volvótól átvett régi S80 platformon alapulnak. Valószínű, hogy a továbbiakban is ezt a vonalat követik majd a fejlesztéseknél, a tervezésre szánt összegek nagy részét pedig kisebb modelljeik tökéletesítésére fordítják.

A GM és a Ford döntése elsősorban a Chryslernek jöhet jól, hiszen a 300C és a Dodge Charger révén megoldást kínálhatnak azoknak, akik mégis megfizethető árú, hátsókerék-hajtású személyautót szeretnének vásárolni.