Autóipari szuperhatalom lehet a Fiatból

2009.05.04. 14:32

Ha a Chryslert és a GM európai részletét is sikerül megszereznie, a Fiatból az elemzők szerint a Volkswagenhez mérhető óriásvállalat válhat, évi 6-7 milliós eladási szinttel.

A Fiat-Chrysler házasságról korábban is viszonylag nyíltan beszélt az olasz vállalat vezetése, ám arról most először beszéltek, hogy mennyire komolyak az Opel felvásárlására vonatkozó terveik. "Mérnöki és ipari szempontból ez a házasság a mennyben köttetik" - fogalmazott a Fiat vezérigazgatója, Sergio Marchionne kissé talán túlzóan. A lényeg azonban az, hogy a Fiat valóban licitál a General Motors európai érdekeltségeire: állítólag egyben vennék át az Opelt, brit testvérmárkáját, a Vauxhallt, sőt, még a Saabot is. Az olaszok számításai szerint ugyanis legalább évi egymilliárd eurós megtakarítás származhatna abból, ha a két, önmagában is jelentős európai gyártó szorosan együttműködne egymással. Marchionne szerint - persze ha minden a tervek szerint alakul - május végére eredményesen lezárhatják a tárgyalásokat, és a nyár végére megalakulhat egy új cég. Ehhez jönne a Chrysler Észak-Amerikában, így a Fiat vezetésével olyan cégcsoport alakulhat, amely a Volkswagennel versenyezhetne a második helyért a világ autógyárainak rangsorában.

A terv elvben akár működhet is, hiszen az Opel, a Fiat és a Chrysler fejlesztési kapacitása bőségesen elegendő, hogy a világ minden nagyobb piacán versenyképes modellpalettát alakítson ki, de ahhoz, hogy a három cégből egyetlen, jól működő vállalkozást alakítsanak ki, akár egy évtizedre is szükség lehet. Ugyanakkor rövidebb távon még sok akadályt kell legyőznie a Fiatnak. A GM Europe iránt mások is érdeklődnek - például a kanadai Magna - és egyelőre bizonytalan, hogy a Fiat képes-e elég vonzó ajánlatot tenni a GM-nek és a német kormánynak, amellyel megszerezheti az Opel részvényeinek többségét. A hírek 1,33 milliárd eurós ajánlatról szólnak, és a legtöbb elemzők szerint ez az összeg elég kevésnek tűnik a megszerezhető értékhez képest. További probléma, hogy a német és az olasz szakszervezetek sem örülnek az egyesülés ötletének: arra számítanak, hogy a Fiat jelentős elbocsátásokkal próbálná rövid távon is nyereségessé tenni az új, egységes vállalatot. Emellett egyelőre a Chrysler-üzlet sem nevezhető biztosnak: az amerikai gyártó előtt ott áll még egy csődeljárás rengeteg buktatóval, és legalább további másfél év, amit túl kell élnie ahhoz, hogy ismét nyereséggel - vagy legalább kis veszteséggel - működhessen. A Fiatnak pedig biztosan nincs annyi pénze, hogy egyszerre finanszírozza az Opel és a Chrysler fellendítését, miközben maga is a szűkülő piac profitcsökkentő hatásaival kénytelen szembe nézni.

A következő lépés egyelőre az Opel megszerzése: ennek érdekében a Fiat vezetőségének egy része a napokban Németországban tárgyal a többi érintettel, a szakszervezetekkel, a szövetségi és tartományi politikai vezetőkkel, és persze a GM képviselőivel, arról, hogy hogyan képzelik az Opel és a többi európai GM márka jövőjét. Pilanatnyilag úgy néz ki, ezeknek a tárgyalásoknak a sikerétől függ, hogy össze tudják-e hozni az évtized üzletét, vagy meghiúsulnak a Fiat nagyravágyó törekvései.

Nem ad hitelt autóra a bank? Kell a pénz a házfelújításra, ezért mégis megtartja a tízéves Mondeót, de már köhög, és javítani kéne? Tavaly még büszke volt rá, de ma már soknak tűnik a Carina kilencliteres fogyasztása? Vagy egyszerűen csak jó és olcsó akkut keres? Olvasgassa a Válságblogot, amelyben mind több, a krízissel kapcsolatos megoldási ötlettel állunk elő. Kattintson ide, autózzon velünk benzinpárán, tartsa fenn verdáját hulladékpapír-áron!