NCAP és ostorcsapás

2001.05.29. 16:22
 
   
   

Egy, a brit kormány által pénzelt kutatás szerint közvetve az EuroNCAP-hoz hasonló független töréstesztek is okolhatók az autóbaleseteknél előforduló "ostorcsapás" jellegű nyaksérülések gyakoriságának drasztikus növekedéséért. A meglepő összefüggést azzal magyarázzák, hogy a töréstesztekben elért jó eredményekhez - amelyekre minden gyártó törekszik - elsősorban az utascella nagyobb merevsége vezet, ám így az ütközési energia kisebb részét nyelik el a karosszériaelemek. Ezzel nagyobb lesz az autó, és benne az utasok lassulása, ami megfelelő védekezés híján elsősorban a nyakat veszi igénybe, súlyos sérüléseket okozva. A kutatók szerint egy 15 km/h sebességű ráfutásos baleset esetén az 1983-as típusokban 7g gyorsulás érte, míg napjainkban ez az érték 12g, sőt, egy meg nem nevezett német autógyártó típusaiban ugyanez a szám eléri a 16g-t. Az ostorcsapásos nyaksérülések egyetlen jelenleg ismert ellenszere a megfelelően beállított fejtámla, ugyanakkor a kutatás szerint a vezetők 72 %-a rosszul beállított fejtámlákkal közlekedik. Az EuroNCAP szóvivője természetesen tagadta, hogy létezne ilyen összefüggés.