Öt nagy japán első féléve

2001.07.26. 14:33
 
   
   

Tegnapelőtt nyilvánosságra hozta Japán öt legnagyobb gyártója 2001 első félévi eredményeit. Az exporteredmények mind az ötnél csökkentek, ami leginkább az álmos amerikai gazdaságnak köszönhető. Otthon csak a Honda tudott növekedést elérni, és szintén nekik sikerült a világszintű termelés növelése.

Toyota
A Toyota japán termelése idén mutatott először visszaesést két év óta, köszönhetően az export és az otthoni eladások csökkenésének. Így részesedése a japán piacból 0.7 százalékot esett, 42.7-re. Az export visszaesése magyarázható a külföldi termelés kiszélesítésével. Az Észak-Amerikába irányuló export 306.356 darab autó volt, 5.1százalékkal kevesebb, mint az előző időszakban. Az európai export ennek a dupláját, 10.6 százalékot esett, míg az ázsiai átvevők csak kevéssel, 0.5 százalékkal igényeltek kevesebb autót, mint korábban. A külföldön előállított autók száma több, mint 900.000 volt, ami a Toyota valaha volt legtöbbje, köszönhetően a Yaris gyártásának.

Nissan
A Nissan otthoni termelése az év első négy hónapja során folyamatosan esett, mégis szeletük az otthoni piacból 0.1 százalékkal nőtt, 18.5-re. Az exportpiacok nagymértékben csökkentek, Észak-Amerika 27.6, Európa 56.7 százalékkal kért kevesebb autót, mint 2000 második felében, de az Ázsiában elért 25.8 százalékos növekedés kicsit visszabillenti a mérleg nyelvét. A külföldi termelés növekedése Spanyolországban és Mexikóban segíti ellensúlyozni az észak-amerikai gyártás 17.1 százalékos visszaesését.

Honda
Az egyetlen aki igazán boldog lehet eredményeivel. A globális termelés három, a külföldi termelés négy hónapja folyamatosan növekszik. Az otthoni eladások a Stepwagon bevezetése óta, minden idők legjobbjai. Az export csökkent, de ebben része van a gyártás külföldre telepítésének.

Mitsubishi
A külföldi termelést leszámítva minden szektorban esett a Mitsu. Az otthoni eladások lanyhulása miatt részük a japán piacból 1.7 százalékkal, 8.2 százalékra csökkent. Az Amerikába irányuló export 27.5, míg az európai 41.5 százalékos esést produkált. Még jó, hogy Ázsiában 1.1-del javultak, 27.530 autó eladásával. Az amerikai gyártás visszaesését az európai és ázsiai termelés növelése okozza.

Mazda
Az elmúlt három évet tekintve most először kénytelen globális kibocsátásának csökkenését elszenvedni a Mazda. Összesen 452.955 autót gyártottak az első félévben. A hazai piacon se rózsás a helyzetük, mivel húzómodelljeik, a Demio, az MPV és a Familia nem igazán népszerűek. A tengerentúli termelés is csökkent, főleg Európában a Capella (626), bár a Familia növekedést mutatott Észak-Amerikában.