GM koncepcióautók Detroitra

2001.08.24. 12:25

Korábban már beszámoltunk a Cadillac Cien tanulmány-tervezetről, de a General Motors két másik koncepció terveit is közzétette a héten. Az említett autók a Saturn Sky, és a GMC Terra4 névre hallgatnak, és talán még fontosabb szerep jut nekik a vállalat jövőképében, mint a Ciennek.

 
   
   

A Saturn Sky egy kisméretű nyitott személyautó, amely a roadsterek, és a kabriók előnyeit egyesíti: alapállapotban kétüléses sportos négykerekű, de szükség esetén további két személyt is képes szállítani a csomagtartóból felnyitható üléseken, valahogy úgy, mint a 20-as, 30-as évek sportkocsijai. A Sky másik újdonsága a szimmetrikus műszerfal-kialakítás lesz, amely egyben a cég stratégáinak terveit is mutatja: a tisztán amerikai márkánál, amely a világ többi részén ismeretlen, valószínűleg az exportpiacok felé kacsintgatnak. A japán, brit, és ausztrál modellekben azonban a megszokotthoz képest minden fordítva helyezkedik el, a műszerfal és a kormány egyaránt a jobb oldalra kerül. A szimmetrikusan elhelyezett műszerekkel egy problémával kevesebbet kell megoldani az ezekre a piacokra készülő autók esetében. A Sky a pletykák szerint - ha nem is ebben a formában - mindenképp gyártásba kerül, és elsősorban a fiatalabb vásárlókat igyekszik majd elhódítani a japán és európai gyártók vevőinek sorából.

 
   
   

A másik tanulmány-tervezet, a Terra4, amely a GMC 100. születésnapjára készül, és a tervezők szerint a jövő GM Pick-upjainak formai elemeit hordozza. Az autó némiképp emlékeztet ugyan a korábbi Terracross és Terradyne tanulmányokra, ám azoknál lágyabb vonalvezetésű. Az ékforma kabin, és a vegytiszta hatást keltő élek jól illeszkednek a GM jelenlegi formatervezési gyakorlatához, ugyanakkor az ívelt vonalak valamivel emberközelibbé teszik az autót elődeinél. A Terra4 egy "teljes méretű" kisteherautó, nagy négyszemélyes kabinnal, és hibridhajtással: a nagy V8-as motorral összeépített villanymotor kb. 15 %-os fogyasztáscsökkenést eredményez, ami ezeknek az óriásoknak a hatalmas fogyasztását ismerve nem lebecsülendő mennyiség, ugyanakkor álló helyzetben generátorként is használható a Terra4. Állítólag az autó számos részlete a 2004-ben megjelenő új GMC és Chevrolet kisteherautó- és terpjáró generációban is fellelhető lesz.

 
   
   

A harmadik érdekesség, a korábban már bemutatott Cien szupersportkocsi V12-es motorja: a 7,5 literes 60 fokos, igen tömör építésű egység 750 lóerő leadására képes. A Cosworth céggel közösen kifejlesztett Northstar XV12 jelű motor minden szempontból a jelenlegi csúcstechnikát képviseli: amellett hogy 100 LE/l fajlagos teljesítményével a legjobb sportkocsi-motorok közé tartozik, részterhelésnél képes lekapcsolni az egyik hengersorát, így jóval takarékosabb is, mint az eddigi hasonló konstrukciók. A motor egyébként nem csak sportkocsik számára készült, későbbi változatai várhatóan a legnagyobb Cadillac luxuslimuzinokba is bekerülnek majd.