Mercedes F400 Carving: a billegő kerekű roadster

2001.10.19. 15:06
 
   
   

A 35. Tokyo Motor Show egyik legérdekesebb színfoltjának ígérkezik a Mercedes F400 Carving. A kétüléses sportkocsi legfontosabb újítása, hogy képes mind a négy kerekének dőlését 0 és 20 fok közt változtatni. A rendszer ugyanazt az elvet hasznosítja, amit a motorkerékpárosok kanyarodás közben: a belső ív felé dőlő kerekek nagyobb oldalerőt képesek megcsúszás nélkül átvinni, így a jármű stabilabb lehet, mint fix kerekű társai. A Carvingra ennek érdekében speciális gumiabroncsok kerültek. Ezek belső fele ívelt, akár a sportmotorokon, így a megdöntött kerekek tapadása megfelelő marad. Az eredmények igazolják az elgondolás helyességét, az F400 akár 1,28 g oldalgyorsulást is képes elérni, ami a jelenlegi sportkocsik hasonló adatánál 28 %-kal jobb érték. A billenthető kerekek emellett a menetstabilizáló program működését is segítik: egy meggondolatlan kormánymozdulat következményei a megfelelő kerekek bedöntésével jól korrigálhatóak. Vészfékezéskor is jól jönnek a dönthető kerekek, mind a négy kerék teljes döntésével csökkenthető a fékút. 100 km/h sebességről mintegy öt méterrel rövidebb úton áll meg az autó, mint hagyományos üzemmódban, egyenesre állított kerekekkel.

 
   
   

A kis kétüléses emellett még számos érdekes műszaki megoldást hordoz, így a kormánykerék, és a kerekek közt kizárólag elektronikus kapcsolat van, a futómű pedig aktív hidro-pneumatikus rendszerű, az útviszonyoknak megfelelően változtatja a rugózási, és csillapítási beállításokat. Az autó világítási rendszere sem mindennapi. A fényt üvegszálas optika közvetíti a belül elhelyezett xenon lámpáktól a kibocsátás helyéig, ami amellett, hogy igen nagy szabadságot biztosít a tervezőknek, igen kis helyigényű, és könnyen szerelhető megoldás.