Új típusú lámpákon dolgozik az Audi

2001.10.30. 15:52

 
   
   

Az Audi mérnökei mind az első, mind a hátsó világítótesteket újragondolták. Az új első fényszórók tervezésénél az elsődleges szempont az útfelület minél teljesebb bevilágítása mellett a szembejövők elvakításának elkerülése volt. Az egyik fontos újítás nem is annyira új: a kanyarba bevilágító lámpákat a Citroen egyes régebbi típusain már alkalmazta, az Audinál mindössze a kivitelezésen változtattak. Kanyarodás közben a különálló kanyarodó-lámpa mellett a fényszórók világításának irányát is módosítják, így azok éppen a megfelelő irányba sugározzák fényüket. Az új rendszerben nincsenek mozgó alkatrészek, a fénypászma irányát és az általa bevilágított terület nagyságát pedig számos paraméter - sebesség, kanyarodási szög, csapadék, stb. - figyelembevételével határozza meg. A rendszer valószínűleg 2003-tól jelenhet meg az Audi sorozatgyártású modelljein, miután befejeződik a hatósági engedélyezési eljárás.

 
   
   

A rendszer egy későbbi változatának tervei is készülőben vannak már, ennél már egyenesben is az eddigiektől eltérően működnének az első lámpák. A jelenlegi egyetlen üzemmód helyett három különféle világítási formát alkalmaznának. A városban kisebb távolságra, de szélesebb területre vetítenék fényüket a fényszórók, országúton a jelenlegi szabványhoz hasonlóan aszimmetrikus fényt adnának, míg autópályán nagyobb távolságú szimmetrikus világítást biztosítanának, akár az amerikai szabványú járművek. Az egyes üzemmódok közti átkapcsolás nem a vezető feladata lenne, ezt az autó navigációs rendszerének adatai alapján a rendszer automatikusan végezné.

 
   
   

Talán az eddigieknél is érdekesebb ötlet a cég által kifejlesztett hátsó lámpatest, amely egyetlen nagy blokkot tartalmaz. A hagyományos lámpák helyett alkalmazott fénykibocsátó diódák több színben, és változtatható intenzitással képesek világítani, így ugyanaz a terület használható tolatólámpaként, indexként, féklámpaként, helyzetjelzőként és ködzáró-fényként is. Természetesen az egyes funkciók egyidejű használatakor a különböző területek más-más színű fénnyel világítanának. A LED technika emellett lehetővé teszi, hogy mindig a fényviszonyoknak megfelelő intenzitással világítsanak az egyes jelzőfények, így nem okozna többé gondot napsütésben észrevenni, hogy az előttünk haladó indexel, ugyanakkor az sem okozhat többé problémát, hogy az előttünk álló jármű féklámpái túlzottan erős fényt bocsátanak ki.