Gondok a Jaguar X-type körül

2001.11.21. 11:11
 
   
   

Akadoznak az idén piacra dobott legkisebb Jaguar eladásai. Az autó, amelyből évente 100.000 darabot szerettek volna eladni, egyelőre egyik fontos piacon sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A fő okok az autókereskedők szerint a rosszul időzített reklámkampányokban, a rosszul meghatározott árakban és a modellválaszték hiányosságaiban keresendők.
Európában jelenleg az idei évre tervezett 25.000 autónak csak a felét sikerült eladni, így novemberben és decemberben az eddigi havi átlag kétszeresét, összesen 12.000 darabot kellene értékesíteni ahhoz, hogy teljesüljenek a cég várakozásai. Az európai kereslet korlátait a legtöbb elemző szerint a szűkös modellválaszték jelenti: a riválisok ebben a kategóriában nem csak csúcsmodelleket, de dízelmotoros változatokat, kombikat és kisebb, négyhengeres, kétkerék-hajtású típusokat is kínálnak. Ezek híján az X-type behozhatatlan hátrányban van, ráadásul állítólag a gyártási minőség is hagy némi kívánnivalót maga után. A megoldás persze már úton van: a minőségi problémák megoldásán már dolgoznak, hamarosan várható egy kétkerék-hajtású kétliteres V6-os változat, és 2003-ban a dízelmotoros kivitel is bemutatkozik.
Amerikában egy kissé más jellegű a probléma: az alacsony eladásokért a rossz arányban szállított autókat és egy masszív reklámkampány hiányát okolják. Pedig a piac a jelenlegi havi 2000 darabos mennyiség többszörösét is képes volna felvenni, és a 30.000 dolláros alapár is versenyképes, ám az, hogy a 2,5 literes változatból kicsi a raktárkészlet és nagyok a várakozási idők, sok vásárlónak kedvét szegi. Ezen is igyekeznek segíteni az illetékesek a gyártási arányok megváltozatásával, bár sok amerikai szemében az X-type-nak még egy megbocsáthatatlan hibája van: a hátsó ülések ottani mércével mérve szűkösek. Az viszont íratlan szabály odaát, hogy egy Jaguar egy kicsit sem lehet kényelmetlen...