Bemutatták a legújabb E-osztályú Mercedest

2002.01.16. 12:30

 
   
   

A megszokott gyakorlattól eltérően a nem valamelyik nagy autókiállításon, hanem az eddig szinte ismeretlen Brüsszel Auto Show-n került bemutatásra a Mercedes legújabb modellje. A megújult E-osztály - hasonlóan a korábban bemutatott S- és C-osztályhoz - elődjénél dinamikusabb vonalú, de a hagyományokat szigorúan tiszteletben tartó karosszériával lép a nagyközönség elé. Megtartották az előd jellegzetességének számító kerek ikerfényszórókat, és a hátsó ajtók ovális kereteit, így az autó könnyen azonosítható maradt. A könnyedebb formavilágnak köszönhetően első pillantásra nem feltűnő, de az autó valamivel nagyobb lett, így tágasabb lehet az utastér, és a csomagtartó is. A mérnökök majdnem mindent beépítettek az új E-osztályba, amivel az eddigi Mercedesekben találkozhattunk, sőt, akad néhány abszolút újdonság is.

 
   
   

A csúcsmodellben szériafelszerelés, a többi változathoz pedig extraként rendelhető az SL-ből már ismert légrugós felfüggesztés, amely a pillanatnyi útviszonyoknak megfelelően változtatja a rugózás paramétereit. Szintén ritkaság a nagyméretű napfénytetőbe szerelt napcella-sor - eddig csak a Lancia Thesisben láttunk ilyet - amely álló helyzetben az utastér szellőztetését hivatott megoldani, az ülések igény szerint felfújható vagy leereszthető oldaltámasza, amellyel az oldaltartás a vezető stílusához igazítható, vagy az elektro-hidraulikus fékrendszer, amely állítólag még rövidebb fékutat eredményez. Az E-osztály a passzív biztonság terén is igyekszik felülmúlni a vetélytársakat: az alapfelszereltség része két frontális, négy oldalsó, és két függönylégzsák, amelyek közül az első utasoldali légzsákok automatikusan kikapcsolnak, ha az ülésbe gyermekülést rögzítenek.

 
   
   

A legkisebb meglepetést talán a motorpaletta okozta: a három benzines és két dízelmotor már ismerős lehet a többi Mercedes típusból. Az E240 jelű alapváltozatba 2,6 literes 177 lóerős V6-os motor került, amelyet ötsebességes automata, vagy hatsebességes manuális váltóval szállítanak. Ezután jön a sorban ugyanennek a hengerenként háromszelepes motornak a 3,2 literes 224 lovas változatával felszerelt E320 és a jelenlegi csúcs, az E500 ötliteres 306 lóerős V8-assal. Ez utóbbiakat csak ötsebességes automata váltóval lehet majd megrendelni, de a csúcsváltozat így is elismerésre méltó menetteljesítményekkel büszkélkedhet: mindössze 6 másodpercre van szükség, hogy elérje a 100 km/h sebességet, a végsebességét pedig csak az elektronika korlátozza 250 km/h-ra.

 
   
   

A dízeles választék bevallottan csak átmeneti megoldás, hamarosan jönnek az újabb négy, hat, és nyolchengeres motorok, az első sorozatokat azonban még az ismert négy- és öthengeres, 2,2 illetve 2,7 literes CDI motorokkal szerelik fel, amelyek 150 illetve 177 lóerőt képesek mozgósítani. A dízelmotoros csúcsváltozat később az S-osztályból már jól ismert 260 lóerős 4 literes V8-ast kapja meg. Szintén később mutatkozik be az AMG-féle változat, amely 5,5 literes 400 lóerős V8-as motorjával riogatja majd ellenfeleit.