Légzsákot a lábnak

2002.03.22. 12:45
 
   
   

A biztonság megszállottjai végre elemükben érezhetik magukat: a legtöbb új autóban már több a légzsák, mint ahány utas egyáltalán elfér az üléseken, és a lufiszaporulatnak még messze nincs vége. A legújabb biztonsági fejlesztések, amelyeket a Volvo és az Autoliv kísérletezett ki Svédországban, az utasok lábait hivatottak megvédeni egy esetleges ütközéskor. A kutatások három különféle megoldáshoz vezettek, amely a láb különböző részeit hivatottak megvédeni. A térdlégzsák a műszerfal alsó részében helyezkedik el, és az utas alsó lábszárát fogja le, méghozzá úgy, hogy a fedőpanelt szorítja hozzá a lábszár felső részéhez. Így megakadályozza, hogy a térd a műszerfalnak csapódva megsérüljön.

 
   
   

A láblégzsák hasonló célokat szolgál, de hatását más módon éri el: az ülőlap megemelésével feljebb húzza a lábakat, így csökkentve a vezető előrecsúszásának veszélyét. Mindkét megoldás fontos előnye, hogy megakadályozza az utas testének lefelé való elcsúszását, így biztosítja, hogy a hagyományos frontális légzsák a megfelelő helyzetben érje el a fejet és a mellkast. A harmadik megoldás a "felfújható szőnyeg" nevet viseli. Ez az eszköz az utas talpa alatt fújódik fel, megóvva azt a felgyűrődő padlólemez okozta sérülésektől.

 
   
   

A felsorolt légzsákfajták persze egyelőre kísérleti stádiumban vannak, így az autókban való megjelenésükre egyelőre még várni kell, de ha az autógyártók rákapnak az új találmányokra, akkor a nyolc helyett akár 16 vagy még több légzsákkal is számolhatunk egyetlen autóban...