Új motorgeneráció készül a GM-nél

2002.04.23. 10:54

 
   
   

A legtöbb kérdőjel egyelőre a közeljövőben megjelenő tizenkét hengeres motort övezi. Erről egyelőre csak annyit tudunk biztosan, hogy mindenképp gyártásba kerül. Thomas Stephens, a GM motorfejlesztésért felelős alelnöke szerint abban egyetértenek a cég vezetői, hogy szükség van egy olyan motorra, amely tovább emelheti a GM luxusmárkák - elsősorban a Cadillac - presztízsét, és erre akár a Cien tanulmány 750 lóerős motorja épp megfelelne. Ugyanakkor Stephens szerint egyfajta belső verseny alakult ki az egyes motortervező részlegeken belül az új V12-es fejlesztéséért. A motor a Cien szupersportkocsi szériaváltozata mellett a Cadillac új zászlóshajójába és a Cunningham C7 luxuskupéba kerülhetne elsősorban, bár olyan pletykákat is hallani, hogy a 7-es BMW és a Mercedes S osztály riválisaként megjelenhet egy nagy Saab modell is, amelybe szintén V12-es motor kerülne. Emellett sokkal hétköznapibb motorokon is dolgoznak a GM-nél: hamarosan megjelenhet egy 2 liternél nagyobb hengerűrtartalmú 170 lóerős négyhengeres a kisebb amerikai modellek csúcsváltozatai számára, és két V6-os is fejlesztés alatt áll. Az egyik DOHC vezérlésű legalább 250 lóerős teljesítménnyel, a másik viszont hagyományos nyomórudas egység lesz, amely az olcsóbb modellekbe kerülhet, bár ez is kb. 230 lóerőt teljesít majd. Talán még fontosabb lesz a cég számára a fejlesztés alatt álló két V8-as.

 
   
   

A megújuló Northstar motor a Cadillac XLR és SRX modellekbe kerülhet, míg a híres "small block" utódja, amely 2004 környékén mutatkozik be, elsősorban a cég terepjáróiban és kisteherautóiban kap majd helyet. Ez utóbbi motorban már alkalmazzák a "displacement on demand" elnevezésű rendszert, amely egyes hengerek menet közben való ki- és bekapcsolásával jelentős mennyiségű üzemanyagot takarít meg.